138291

معادن سنگ آهن خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: معادن سنگ آهن خوبی در سطح استان داریم که بخشی از آنها در دست واگذاری از طریق مزایده است.

به گزارش دنیای معدن، داود شهرکی دوشنبه شب در نشست بررسی اهم مسایل و مشکلات شهرستان طبس که در پایان سفر دو روزه استاندار به این شهرستان برگزار شد افزود: سیاست ما در شهرستان طبس فرآوری مواد معدنی است که اکنون برای تامین زغال برای واحدهای فرآوری تلاش می کنیم تا بتوانیم مواد اولیه آن را تامین کنیم.
وی بیان کرد: سه طرح توسعه را دنبال می کنیم که یکی از آنها توسط دولت با 85 میلیون یورو فاینانس است و حدود 15 درصد آن را ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) تامین کرده است که به زودی عملیات آن آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: 2 طرح دیگر با بخش خصوصی شروع شده که یکی از آنها اکنون تجهیز و تونل استخراجی آماده شده و در حال استخراج است که 200 نفر نیرو را به کارگیری کرده است.
وی افزود: فاز جدیدی هم به زودی شروع می شود که مجموع 1.5 میلیون تن به ظرفیت استخراج زغال طی دو سال آینده اضافه خواهد شد.
شهرکی بیان کرد: در مورد سنگ آهن، واحد فرآوری سنگ آهن را ایجاد کردیم و تسهیلاتی دادیم که مشکلاتی داشت و آن را برطرف کردیم.
وی گفت: ذخیره معدنی سنگ آهن در منطقه شهرستان طبس کمتر از یک میلیون تن است و در این منطقه معادن کوچک آهن وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه بنتونیت واحدهای فرآوری خوبی در استان شکل گرفته که سه واحد آن در طبس وجود دارد و یکی از آنها در این سفر به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: بخش معدن در حوزه مشارکت ها نیز خوب وارد شده و در ساخت بیمارستان، استخر و حتی اموری که مربوط به شهرداری بوده، همکاری خوبی شده است.
شهرکی بیان کرد: حدود 20 میلیارد تومان وام مصوب روستایی در شهرستان طبس داریم که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی منتظر فاز دوم هستیم که در حوزه شهرهای زغالی بزرگ است.
وی با اشاره به درخواست مطرح شده در جلسه برای واگذاری معادن به شهرداری ها گفت: بنا به قانون معادن واگذاری فقط از طریق مزایده امکانپذیر است و شهرداری ها هم می توانند در این مزایده ها شرکت کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در تامین مواد اولیه مورد نیاز امور شهری ما می توانیم با شهرداری ها همکاری کنیم و مجوز برداشت صادر کنیم تا نیاز آنها تامین شود.
وی با اشاره به ورود سرمایه گذار برای احداث کارخانه کاشی در بخش دیهوک طبس گفت: این سرمایه گذار درخواست 200 هزار متر مربع زمین داشت در حالی که بزرگترین کارخانه کاشی استان که جزو پنج کارخانه برتر است، 100 هزار متر مربع است.
وی افزود: در مورد زمین برای این سرمایه گذار حاضر هستیم پنج هکتار با پنج درصد نقد و 60 ماه اقساط به او بدهیم و با پیشرفت کارخانه فاز بعدی هم اگر نیاز باشد زمین را برای او بلوکه می کنیم که مشکل زمین نداشته باشد.
شهرکی با بیان این که گاز از ضروریات برای احداث این کارخانه است گفت: این کارخانه باید تا انتقال گاز به دیهوک منتظر بماند چون گاز از نیازها و ضروریات احداث آن است.
وی ادامه داد: در سایر موارد هم اگر سرمایه گذاران در شهرستان طبس یا بخش دیهوک مراجعه کنند هم تسهیلات و یارانه کمک شان خواهیم کرد و هم زمین را با پنج درصد نقد به آنها خواهیم داد.
حدود هفت هزار نفر در معادن شهرستان طبس در حال فعالیت هستند که 50 درصد اشتغال معدنی استان در حوزه شهرستان طبس است.
استاندار خراسان جنوبی روز یکشنبه در سومین روز دهه فجر و دومین سفر شهرستانی خود وارد طبس شد و ضمن بازدید از مناطق مختلف این شهرستان و دیدار با مردم، چند طرح عمرانی و صنعتی را افتتاح یا کلنگ زنی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید