138250

گزارش هفتگی بازار های جهانی نشان داد؛

بازارهای فولاد در مدار رشد قرار گرفتند

دنیای معدن - گزارش هفتگی بازارهای فولاد منتشر شد.

سنگ آهن

به گزارش دنیای معدن، در هفته گذشته قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین تحت تاثیر خبر شکست سد آب شرکت معدنی واله برزیل و خسارات جانی و مالی وارده حدود ۹ دلار رشد داشت و ۸۴ دلار هر تن سی اف آر چین شد. از آنجایی که بعد از این اتفاق واله اعلام کرده ۱۰ سد مشابه را از فرایند تولید خارج می کند و این عملیات حدود ۴۰ میلیون تن در سال از تولید این شرکت بزرگ خواهد کاست، بر جو بازار سنگ آهن اثر زیادی گذاشت. گرچه این شرکت اعلام کرده کمبود فوق را با افزایش تولید سایر خطوط تولید جبران خواهد کرد ولی فعالان بازار تردید دارند در جبران کامل آن موفق شود. از طرفی بازار چین در جو تعطیلات سال نو چین بود و فعالیت چندانی در آن مشاهده نشد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۳۳ دلار به حدود ۳۹ دلار هر تن فوب افزایش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز حدود ۶ دلار رشد داشته ۳۸ دلار هر تن فوب شد.

قراضه

هفته گذشته بازار واردات قراضه ترکیه فعال بود و خرید ها ادامه داشت همین امر به رشد قیمت بیشتر این ماده اولیه کمک کرد و قراضه سنگین خلوص ۲۰-۸۰ امریکا از ۲۹۵ دلار یک هفته قبل تا ۳۱۰ دلار هر تن سی اف آر نیز رسید. فولادسازان در ترکیه برای حمل فوریه و مارس نیاز به خرید قراضه دارند از این رو ظاهرا روند صعودی ادامه خواهد داشت.

در جنوب شرق آسیا قراضه خرد شده کانتینری وارداتی از ۳۰۰ تا ۳۰۵ دلار به ۳۰۸ تا ۳۱۰ دلار هر تن سی اف آر ویتنام افزایش یافت. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت

در هفته ای که گذشت رشد قیمت قراضه در ترکیه و بهبود قیمت سنگ آهن در چین قیمت بیلت را در بازارهای مختلف بالا برد. بیلت صادراتی چین هفته گذشته حدود ۲ دلار بهبود داشته ۴۶۰ دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین نیز بیلت ۴ دلار بالا رفت و ۵۰۸ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. متوسط قیمت معاملات بیلت صادراتی سی آی اس با ۵ دلار رشد قیمت به ۴۱۵ دلار هر تن فوب رسید. برخی تا ۴۳۵ دلار نیز پیشنهاد می دادند.از آنحایی که قراضه در ترکیه از مرز ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر گذشته انتظار می رود خرید بیلت سی آی اس افزایش یابد و قیمت معاملات در ۴۲۰ دلار هر تن فوب به راحتی نهایی شود.

در جنوب شرق آسیا نیز کاهش عرضه و رشد قیمت قراضه بیلت وارداتی را بالا برد و با ۵ دلار رشد ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار هر تن سی اف آر شد. عرضه کننده ها عجله ای در فروش نداشتند و برخی تا ۴۷۵ دلار هر تن سی اف آر نیز پیشنهاد می دادند.

مقاطع

هفته گذشته با رشد قیمت قراضه وارداتی، فولادسازان در ترکیه قیمت میلگرد را در بازار داخلی و صادرات خود بالاتر بردند. میلگرد صادراتی از ۴۳۵ تا ۴۴۵ دلار هفته قبل به ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن فوب رسید. هنوز بازار امریکا بر روی میلگرد ترکیه بسته است و اروپایی ها نیز به فکر تعرفه هایی برای محافظت از بازار خود می باشند از این رو عرضه کنندگان ترکیه نیز در جستجوی بازار جدیدی برای میلگرد خود هستند.

قیمت میلگرد در بازار داخلی چین ۵۴۵ تا ۵۵۲ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد که تا ۶ دلار هر تن رشد داشته است. میلگرد صادراتی چین نیز حدود ۲ دلار رشد داشت و ۴۹۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. برخی کارخانه ها در ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار هر تن فوب عرضه نیز عرضه داشتند.در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود ۵۲۵ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

ورق

چین ۴ تا ۱۰ فوریه در تعطیلات رسمی سال نو خواهد بود از این رو برخی دیگر در بازار نبودند. ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته با امید به رونق تقاضا پس از تعطیلات بالا رفته شاهد ۶ دلار رشد قیمت بوده ۴۹۶ دلار هر تن فوب شد. آخرین قیمت ورق گرم چین در ویتنام نیز ۴۹۵ تا ۵۱۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. البته ویتنامی ها نیز در جو تعطیلات سال نو هستند و بازار فعالیتی نداشت.

بازار صادرات ورق سی آی اس در ثبات بوده و ورق گرم ۴۵۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. انتظار می رود روزهای آتی قیمت های پیشنهادی بالا برود چون بازار در جو کمبود عرضه است.در بازار واردات در ترکیه ورق گرم ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که پیش از این ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار ثبت شده بود.

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه به لطف رشد قیمت قراضه و بهبود بازارهای جهانی ۴۹۵ تا ۵۱۰ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده در حالی که هفته قبل ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار بود ولی تقاضا راکد است و معامله مهمی نهایی نشد.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم ۳ دلار رشد داشت و ۶۸۳ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در اروپا نیز ورق گرم از ۵۱۳ یورو به ۵۰۴ یورو هر تن درب کارخانه کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید