138238

توافق نامه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب امضا شد

دنیای معدن -با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، امروز چهارشنبه موافقت نامه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران موسوم به 'ایمیدرو'، شرکت مدیریت طرح های صنعتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موسوم به 'ایدرو' امضا شد.

به گزارش دنیای معدن، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای این توافق نامه گفت: امروز برای ایران استفاده از امکانات و منابع مختلف داخلی بسیار مهم است.
علی لاریجانی افزود: وزارتخانه ها باید روی این موضوع حساس باشند و مجلس نیز برای تحقق آن کمک می کند.
وی با اشاره به اهمیت طرح نفلین سینت سراب اظهار داشت: آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران است و در واقع تولید آلومینا از صنایع راهبردی به حساب می آید .
لاریجانی با بیان اینکه منایع آلومینا در ایران و جهان محدود است اما در آذربایجان و شهر سراب به وفور یافت می شود، گفت: با وجود نیاز به سرمایه گذاری سنگین جهت استخراج و تولید آن، این طرح ارزش اجرا دارد.
وی با اشاره به زمان بر بودن اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت تاکید کرد: باید تلاش شود خیز آخر برای بهره برداری از این طرح بسیار مهم برداشته شود تا شاهد بهره برداری از آن باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه خوشحالم که عزمی برای اجرای این پروژه شکل گرفته است، افزود: علاوه بر مسایل راهبردی یاد شده، افتتاح پست 160 مگاواتی در تعادل بخشی میزان نیاز برق سراب و آذربایجان شرقی نیز موثر است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد ما در مسایل مربوط به آب و برق حرکت به سمت مصالح اجتماعی بوده و بر این اساس تقاضا را باید مدیریت کنیم که سیاست درستی است.
لاریجانی افزود: اگرچه رویکرد نظام آبرسانی و برق رسانی به نقاط محروم است اما بر اساس سیاست یاد شده بارگذاری مدیریت انرژی و قیمت گذاری آن طوری باشد که امکان بهره مندی مناسب مردم افزایش یابد.
رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو نیز در این مراسم با بیان اینکه امسال سه میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات انجام شده است، گفت: در واقع 20 درصد صادرات غیرنفتی و معدنی را تشکیل می دهد.
خداداد غریب پور اظهار داشت: سازمان ایمیدرو تاکنون 111 طرح در کشور اجرا کرده و امسال نیز 3000 نفر در بخش صنایع معدنی مشغول به کار شده اند.
وی با اشاره به اینکه دانش محوری سیاست اصلی سازمان است، گفت: در صنعت فولاد 80 درصد صاحب دانش فنی هستیم.
غریب پور اظهار داشت: 700 میلیون یورو امکان سرمایه گذاری در تولید آلومین از نفلین سنیت و صنایع وابسته به آن در آذربایجان شرقی وجود دارد .
مدیرعامل توانیر نیز در این مراسم گفت: با راه اندازی نفلین سینیت علاوه بر تامین ظرفیت مورد نیاز برق منطقه، دو برابر آن نیز توسط اجرای این طرح تولید می شود و در کنار آن صرفه جویی بسیاری در انرژی انجام می شود.
محمدحسن متولی زاده با اشاره به وضعیت برق رسانی در کشور،افزود: با وجود اینکه یک و نیم میلیارد نفر در جهان از نعمت برق بی بهره اند، مردم ایران تقریبا پوشش 100 درصدی برق دارند و در واقع روستاهایی که بالای 10 خانوار هستند، بدون نعمت برق نیستند.
وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته جمعیت کشور 2.2 برابر افرایش یافته است، گفت: این در حالی است که ظرفیت شبکه برق رسانی 11برابر و پیک مصرف 60 برابر در کشور افرایش یافته است که سه برابر مصرف دنیاست.
مدیرعامل سازمان توانیر اظهار داشت: سالانه 850 هزار کولر گازی وارد کشور می شود که باید این را مد نظر داشته باشیم.
وی افزود: همچنین در راستای صرفه جویی و مصرف بهینه برق تلفات این انرژی در سطح کشور از 16 درصد به 4 درصد کاهش یافته است.
رییس مجلس شورای اسلامی در سفری دو روزه به آذربایجان شرقی، علاوه بر افتتاح چند طرح صنعتی فردا در یادواره شهدای دانش آموز میانه شرکت می کند.
طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب در 90 کیلومتری شمال شرق تبریز 25 سال پیش کلید خورده و تاکنون به دلایل مختلف راکد بود.

دیدگاهتان را بنویسید