138228

ایران پنجمین تولیدکننده سیمان/ سیمان ایرانی به ۱۷ کشور صادر می شود

دنیای معدن -طی ۴۰ ساله پس از انقلاب صنعت سیمان کشور پیشرفتی زیادی داشته به طوری که در حال حاضر ایران پنجمین تولیدکننده سیمان در دنیا است.

به گزارش دنیای معدن در ۴۰ ساله اخیر صنعت سیمان کشور به عنوان یکی از صنایع پایه کشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی و زیرساخته کشور برعهده داشته و با توجه به سرمایه گذاری هایی که در این بخش صورت گرفت توانست علاوه بر تامین نیاز بازار داخل محصولات خود را به سایر کشور ها نیز صادر کند.

در همین باره عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان، درباره دستاورد های صنعت سیما طی ۴۰ ساله پس از انقلاب اظهار کرد: تولید سیمان در ابتدای انقلاب با اکنون قابل مقایسه نیست در حالی که میزان تولید سیمان در اویل انقلاب حدود ۸ میلیون تن بوده با اجرای طرح های توسعه ای که اجرا شد ظرفیت تولید سیمان در کشور روند رو به رشد گرفت.

دبیر انجمن سیمان با اشاره به اجرای طرح های توسعه ای افزود: در سال ۷۰ میزان تولید سیمان به ۱۷ میلیون تن رسید و با ادامه طرح ها در سال ۸۰ میزان تولید به ۲۹.۵ تن رسید و در سال ۹۰ به ۷۰.۵ میلیون تن رسیده است و از سال ۹۰ تا ۹۷ به ۸۷ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه رشد تولید سیمان در کشور طی سال های گذشته نسبت به نرم جهانی بیشتر بوده است، گفت: در حال حاضر پس از چین، هند آمریکا و برزیل پنجمین تولید کننده سیمان در جهان هستیم.

دبیر انجمن سیمان درباره تعداد کارخانه های فعال تولید سیمان خاطرنشان کرد: تعداد کارخانه های فعال کشور حدود ۷۷ کارخانه است که ۳۳ درصد این ظرفیت توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

وی گفت: استان اصفهان بیشترین تولید و تعداد کارخانه سیمان در کشور را دارد و هم اکنون با داشتن ۶ کارخانه در مجموع ۸ میلیون تن تولید دارد.

شیخان درباره صادرات سیمان با بیان اینکه قبل از انقلاب صادراتی از کشور صورت نمی گرفت، گفت: طی ۹ ماهه امسال ۴.۵ میلیون تن کلینکر و ۴.۵ میلیون تن صادرات سیمان صورت گرفت و طی ۶ ماهه امسال حتی رشد داشتیم و در حال حاضر رتبه چهارم دنیا در صادرات را در اختیار داریم.

وی گفت: در حال حاضر سیمان ایران به ۱۷ کشور دنیا صادر می شود و بیشترین صادرات سیما کشور به افغانستان و بیشترین کلینکر به بنگلادش صورت می گیرد.

دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه با برنامه ریزی صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ میزان تولید سیمان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید، افزود: با توجه به شرایطی که صنعت سیمان دارد حتی بدون اضافه کردن یک کارخانه پاسخگوی نیاز داخل و صادرات را تا سال ۱۴۱۴ است.

شیخان درباره پیشرفت صنعت سیمان طی ۴۰ ساله پس از انقلاب گفت: به دلیل دسترسی داشتن به مواد اولیه در کشور از جمله وجود آهک، که کوه های آهکی فراوانی زیادی در کشور داریم، نیروی انسانی ماهر و کاربلد که موجب بومی شدن طراحی، ساخت و تعمیر قطعات شده و وابستگی به واردات قطعات خارجی را کم کرده و انرژی ارزان از جمله دلایل پیشرفت و مزیت های تولید سیمان در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید