138222

بیش از 40 درصد فولاد تولیدی کشور صادر می شود

دنیای معدن -رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: سالیانه یک میلیارد و 790 میلیون تن فولاد در جهان تولید شده که 30 درصد آن وارد تجارت بین المللی می شود، اما ایران با صادرات بیش از 40 درصد فولاد تولیدی، بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.

به گزارش دنیای معدن، «خداداد غریب پور» امروز (سه شنبه) در همایش «چشم انداز فولاد ایران با نگاهی به بازار» در مرکز همایش بین المللی صدا و سیما افزود: صنعت فولاد حلقه نخست توسعه صنعتی در جهان است و در کشور مصرف فولاد وابسته به رشد اقتصادی است.
به گفته این مقام مسئول، در سال 2018 وضع تعرفه سنگین برای واردات فولاد در آمریکا، هند، اتحادیه اروپا، ترکیه و امارات حاکی از آن بود که این محصول از یک ماده اولیه صرف، به یک محصول استراتژیک تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این تعرفه ها تمایل به صادرات به ویژه به مناطق دور دست کم شده و جنبه بین المللی آن با کاهش مواجه شده است.
غریب پور با بیان اینکه ایران در سال گذشته با صادرات 9 میلیون و 480 هزار تنی رشد 39 درصدی داشته است، ادامه داد: آمارهای 9 ماهه امسال نیز حاکی از صادرات هفت میلیون و 200 هزار تن فولاد است.
غریب پور اظهارداشت: رویکرد دولت در ماه‌های گذشته تسهیل گرایانه و در راستای توانمند سازی بخش خصوصی و تسهیل در قوانین بوده است.
مدیرعامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: انتظار داریم کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای سطح دانش و فناوری در این همایش بررسی شود و در این زمینه تاکنون با همکاری سازمان زمین‌شناسی و سازمان انرژی اتمی و مذاکره با آنها به دنبال شیوه های جدید استخراج، اکتشاف، فرآوری محصولات معدنی و کاهش مصرف انرژی بوده ایم.
غریب پور گفت: در 9 ماهه امسال 18 میلیون و 700 هزار تن فولاد در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال 16 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: در این مدت همچنین 19 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از سال 1381 تاکنون ایمیدرو 14 میلیارد و 400 میلیون دلار در 111 طرح معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است.
وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز چهار میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید انجام شد و امسال هشت طرح به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار به بهره برداری رسید.
غریب پور با اشاره به اشتغالزایی سه هزار نفری از آغاز امسال تاکنون در بخش معدن، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال در مجموع به اشتغالزایی 6 هزار نفر در عرصه معدن و صنایع معدنی دست یابیم.
به گفته وی، ظرفیت سازی در 270 هزار کیلومتر مربع، همچنین انجام اکتشافات جدید در 20 استان و 400 پهنه و ظرفیت سازی 12 میلیون تنی حمل و بارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس از دیگر آمارهای قابل توجه است.

** دستاوردهای انقلاب در بخش معدن و صنایع معدنی
وی با اشاره به در پیش بودن ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکید کرد: امروز صنعت فولاد ایران در رتبه دهم برترین فولادسازان جهان قرار دارد.
این مسئول خاطر نشان کرد: ظرفیت سالیانه 35 میلیون تنی فولاد، 74 میلیون تنی سنگ آهن، 45 میلیون تنی کنسانتره و 40 میلیون تن گندله، همچنین صادرات سالیانه سه تا چهار میلیارد دلاری فولاد از جمله دستاوردهای قابل ذکر در طول چهار دهه گذشته است.
به گفته این مقام مسئول، رسیدن به دانش فنی در تولید کنسانتره و گندله به میزان 80 درصد و دانش فنی فولاد به میزان 60 درصد موفقیت های بزرگی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید