138220

دستیابی به ظرفیت تولید 35میلیون تن فولاد پس از پیروزی انقلاب

دنیای معدن - معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنعت فولاد در یکی از پنج موقعیت بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی و شاید جزو 2 موفقیت نخست است، گفت: ظرفیت تولید فولاد از 500 هزار تن در ابتدای انقلاب، امروز به بیش از 35 میلیون تن در سال افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، در همایش «چشم انداز فولاد ایران با نگاهی به بازار» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، افزود: امروز ظرفیت زنجیره فولاد به 207 میلیون و 500 هزار تن رسیده که رشدی بسیار چشمگیر محسوب می شود.
وی بیان داشت: در صنعت سیمان نیز از ظرفیت هشت میلیون تنی ابتدای انقلاب، امروز به 88 میلیون تن ظرفیت دست یافته ایم و 22 میلیون تن ظرفیت قابل وصول دیگر در این صنعت وجود دارد.
سرقینی یادآور شد: مطابق آمارها متوسط رشد جهانی در سال 2018 فقط چهار درصد بود، اما در همین زمان جمهوری اسلامی ایران رشد 18 تا 19 درصدی را در بخش تولید تجربه کرد.
وی اظهار داشت: امروز با چالش‌های متعددی در صنعت فولاد مواجهیم که تحریم و محدودیت های بین المللی اقتصادی فقط یکی از این موارد است.
به گفته این مقام مسئول، دستیابی به هدف صادرات 20 میلیون تنی در سال های آینده به معنای گرفتن سهم جدید از بازار و نفوذ به بازارهای جدید است که کار آسانی نیست و باید اقدام‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.
وی یادآور شد: با وجود تامین سنگ مورد نیاز از داخل کشور، همچنین دانشگاه‌های مجرب و نیروی انسانی آموزش دیده متأسفیم که بگوییم هزینه ارزی هر تن فولاد یکصد دلار است.
معاون وزیر صنعت تأکید کرد: بهینه سازی هزینه ها در صنعت فولاد یکی از چالش های این صنعت است، همچنین بهینه سازی مصارف به ویژه آب که امروز در شرکت های بزرگی همچون ذوب آهن و فولاد با مشکل مواجه شده ایم از دیگر چالش‌های قابل ذکر است.
وی خاطر نشان کرد: با این حال زنجیره فولاد در کشور به گونه‌ای استقرار یافته که اگر به هر دلیل از جمله تحریم ها یا سایر مشکلات بازار نتوانیم فولاد صادر کنیم، قادر به صادرات گندله، آهن اسفنجی و غیره خواهیم بود.
وی ادامه داد: هر چند هدف صادرات 12 میلیون تنی فولاد در سال 97 تحقق نخواهد یافت، اما دست‌ کم کارخانجات ما در زنجیره فولاد با تعطیلی مواجه نمی‌شوند.
به گفته این مقام مسئول، مصرف داخلی فولاد همواره با تولید ناخالص داخلی و رشد کشور متناسب بوده اما این روزها به دلیل رکود صنعت ساختمان در این بخش دچار مشکل شده و مصرف سرانه فولاد پایین آمده است.
سرقینی تأکید کرد: پیش بینی ها نشان می دهد در 2 تا سه سال آینده اتفاق مهمی در بخش مسکن نخواهد افتاد، بر این اساس باید خود را برای بازارهای جدید آماده کنیم.
به گفته وی، در معادن سنگ آهن صحبت از ظرفیت 55 میلیون تنی در سال‌های آینده و افق 1404 می شود که تحقق آن نیازمند زیرساخت‌های آب، برق، ریل و معدن است.
سرقینی گفت: در افق 1404 کمبود اساسی در سنگ آهن دست کم به میزان 80 میلیون تن خواهیم داشت و اگر در این زمینه اقدام اساسی انجام نشود همه زحمات بی نتیجه خواهد ماند.
وی یادآورشد: دستیابی به ظرفیت بیش از 207 میلیون تنی زنجیره فولاد در حالی است که در سال 1392 این ظرفیت فقط 120 میلیون تن بوده و تأکید ویژه وزارت صنعت موجب این رشد شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: دستیابی به ظرفیت یاد شده می‌تواند رونق چشمگیری برای صنعتگران و تجهیزات سازان به دنبال داشته باشد.
وی از تشکیل اتاق فکری برای ایده گرفتن از فولاد سازان و سایر صنایع معدنی خبرداد و گفت: به زودی پایش طرح‌های فولادی را از سر خواهیم گرفت.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به سیاست‌های وزارتخانه در تنظیم بازار اشاره و خاطرنشان کرد: امروز به دنبال برداشتن کنترل ها از صنعت فولاد هستیم، بطوری که آهن اسفنجی و اسلب نیازی به عرضه در بورس ندارند، اما شمش همچنان باید در بورس عرضه شود و سال آینده نیز به احتمال زیاد کنترل‌ها را از شمش بر خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید