138189

تاخیر پنج ساله در پرداخت معوقات کارگرانِ پیمانکاری فولاد زاگرس/ کارفرما: هرچه پیامک دادیم، برای تسویه نیامدند!

دنیای معدن - ۳۰ کارگر پیمانکاری فولاد زاگرس در قروه کردستان از عدم پرداخت معوقات خود بعد از ۵ سال خبر دادند اما کارفرما می گوید خود کارگران برای تسویه ی حساب حاضر نشده اند.

کارگران پیمانکاری فولاد زاگرس در قروه کردستان در تماس با خبرنگار ایلنا، از معوقات مزدی خود و تاخیر طولانی در پرداخت این معوقات خبر دادند.

این کارگران که تعداد آنها حدود ۳۰ نفر است، می گویند: از زمان خاتمه کار شرکت پیمانکاری «خان گل» در سال ۹۱، مطالبات مزدی پرداخت نشده، داریم و کارفرمای شرکت پیمانکاری علیرغم گذشت سال ها این مطالبات را نپرداخته است.

یکی از این کارگران می گوید: من دو میلیون تومان طلب دارم اما ارزش واقعیِ دو میلیون تومان در سال ۹۱ کجا و آنچه امروز می توان با این پول خرید کجا؟!

به گفته ی این کارگر، بعد از خاتمه کار، پیمانکار با عده زیادی تسویه حساب کرده است اما مطالبات حدود سی کارگر را نپرداخته است.

امامی (مدیرعامل شرکت پیمانکاریِ خان گل) در رابطه با معوقات مزدی این ۳۰ کارگر می گوید: از سال ۸۵ تا ۹۱ در فولاد زاگرس کار کردم اما بعد از اینکه به دلیل خصوصی سازی، شرکت چندپاره شد، کار شرکت ما سال ۹۱ خاتمه یافت. بعد از خروج، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سهامداران فولاد زاگرس، طلب داشتیم که به ما پرداخت نشده بود.

سه بار تلاش برای تسویه حسابِ کارگران!

وی با بیان اینکه در همان زمان حدود ۸۰۰ میلیون به دارایی، مبلغی به تامین اجتماعی و مبلغی دیگر بابت تسویه دستمزد کارگران، بدهکار بودیم، افزود: فولاد زاگرس مطالبات ما را در چند قسمت پرداخت کرد؛ اولین قسط، مستقیم به دارایی پرداخت شد؛ پول بعدی، ۵۵۰ میلیون تومان بود که در همان زمان - اواخر سال ۹۳- در حضور نمایندگان اداره کار، فرماندار و نهادهای ذیربط دیگر، سه روز اعلان تسویه حساب کردیم؛ ۳۰۰ کارگر هم آمدند و تسویه حساب کردند اما باقی را هرچه گفتیم و پیامک دادیم برای تسویه نیامدند!

امامی در ادامه افزود: سال بعد دوباره با هماهنگی اداره کار، دو روز در این نهاد نشستیم و فراخوان تسویه حساب دادیم؛ این بار هم فقط ۸ نفر آمدند؛ این کار را بار سوم هم تکرار کردیم که ۲ نفر برای تسویه آمدند؛ لذا ۳۰ نفر از کارگران علیرغم بارها دعوت برای تسویه حساب، حاضر به دریافت مطالبات خود نشدند.

این کارفرما با تاکید بر اینکه مقصر، خود کارگران هستند که برای تسویه حساب مراجعه نکرده اند، افزود: حال که خودشان نیامده اند، از ما طلب سود تاخیر و غرامت دارند! درحالیکه تاخیر، از خودشان بوده است.

او البته یادآور می شود که هنوز هم حاضر به مذاکره هست و به شرطی که همه کارگران باقیمانده برای تسویه حساب حاضر شوند، مطالبات آنها را خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید