138157

کلید معادن استان بوشهر در کشورهای حوزه خلیج فارس

دنیای معدن - رکود حدود 50 درصدی معادن استان بوشهر با صادرات محصولات معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس برطرف خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن؛ به نقل از سپاس؛ استان بوشهر از نظر میزان استخراج مواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است 222 پروانه بهره برداری معدنی در استان بوشهر وجود دارد که 120معدن فعال و 100معدن غیرفعال است.

استان بوشهر از نظر میزان استخراج مواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است 222 پروانه بهره برداری معدنی در استان بوشهر وجود دارد و طبق آمار بیشترین معادن استان سنگ لاشه و سنگ گچ هستند.

ظرفیت شناخته شده معادن استان بوشهر برحسب ذخایر قطعی ۲۰۷۲میلیون تن و برحسب ذخایر احتمالی ۴۳۵۲میلیون تن برآورد شده است. همچنین استان بوشهر با موقعیت مناسب ساحلی و نزدیکی منابع معدنی به ساحل از ظرفیت های بالایی برای صدور مواد معدنی فرآوری شده و خام برخوردار است.

رئیس خانه معدن ایران گفت در سفر به بوشهر گفت: با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی، معدن کاران در کشور سال قبل ۸.۷ میلیارد دلار محصولات معدنی صادر کردند که این رقم امسال تاکنون افزایش داشته است.

محمدرضا بهرامن صبح امروز در برگزاری نخستین همایش و گردهمایی فعالان مواد معدنی استان بوشهر با بیان اینکه ایران کشور غنی از مواد معدنی است اظهار داشت: ساختار زمینی در مناطق مختلف کشور به گونه ای است که ذخائر عظیم زیر زمینی در بخش های مختلف استان ها وجود دارد.

بهرامن ظرفیت مواد معدنی استان بوشهر را منحصر به فرد دانست و تاکید کرد: استان بوشهر علاوه بر داشتن مواد معدنی مصالح ساختمانی ظرفیت مهمی برای دسترسی به آبهای آزاد دارد که ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر ضروری است

.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف مواد معدنی طبقه دو در دستور کار قرار دارد که تحقق این مهم سبب افزایش تولید، صادرات و اشتغال زایی می شود.

رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه برای اکتشاف و ایجاد صنایع معدنی در استان بوشهر نیاز به سرمایه گذاری است افزود: با فراهم شدن زیرساخت های لازم زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد معادن طبقه دو در استان بوشهر فراهم می شود.

بهرامن به ظرفیت صادرات مواد معدنی در استان بوشهر پرداخت و با بیان اینکه همسایگی این استان با کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس فرصت مهمی در این عرصه فراهم کرده است گفت: باید از بازارهای ایجاد شده در صدور مواد معدنی استفاده شود که نیاز این مهم ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز با اشاره به وضعیت معادن این استان گفت: از 220 معدن استان بوشهر 100 معدن نیمه تعطیل یا تعطیل هستند و 120 معدن فعال است.

حسن بحرینی با تاکید بر ضرورت پایانه صادرات مواد معدنی در استان بوشهر تصریح کرد: در 10 ماه امسال 3 میلیون تن مواد معدنی از استان بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

بحرینی از اجرای طرح مطالعاتی مواد معدنی بیتومین و فسفات در استان خاطر نشان کرد: این پروژه مطالعاتی در پهنه 2400 کیلومترمربعی اجرایی شده که به عنوان نخستین معادن طبقه دوم استان بوشهر نتیجه مطالعات آن اعلام می شود.

رئیس خانه معدن استان بوشهر نیز با بیان اینکه 120 معدن در استان بوشهر فعال است به صادرات مواد معدنی پرداخت و تصریح کرد:بیشترین بازار صادراتی مواد معدنی استان بوشهر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

احمد مرادی از صادرات مواد معدنی استان به کشورهای مختلف پرداخت و بیان کرد: بیش از 3 میلیون تن مواد معدنی از استان بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس در 10 ماه امسال صادر شده است و بیشترین بازار صادراتی مواد معدنی استان بوشهر را کویت و قطر است و تولیدات مواد معدنی استان بوشهر در بخش های شن، ماسه، گچ و سنگ آهک است که مورد توجه برای صادرات قرار دارد.

رئیس خانه معدن استان بوشهر هندوستان و چین را دیگر بازاهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر دانست و با تاکید بر توجه به ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی تصریح کرد: ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی زمینه افزایش صادرات مواد معدنی استان بوشهر را فراهم می کند.

به گزارش سپاس زمین شناسی استان بوشهر رسوبی است به همین دلیل معادنی هم که در استان بوشهر شکل گرفته اند، معادن طبقه یک به شمار می روند. به طور عمده توانمندی های معدنی در این استان شامل مواد اولیه سیمان و سنگ آهک با عیار خیلی بالا و سنگ لاشه های آهکی هستند که برای مصارف ساختمان سازی و سیمانی استفاده می شوند و در تکمیل مواد اولیه سیمان و تهیه آجر مورد استفاده قرار می گیرند

.

سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ آهک، واریزه کوهی، مارن، آلومینیوم، نمک آبی، سولفات استرانسیوم، مرمریت، دولومیت و فسفات جزو مواد معدنی استان به شمار می ورد.

سید حسین حسینی محمدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر سال 96 در نشست شورای معادن استان بوشهر گفته است: 75 پروانه بهره برداری معدن در استان بوشهر باطل شده و 65 معدن نیز فاقد بهره بردار است که به مزایده گذاشته شده است.

وی افزود: شهرستان های دشتستان و دشتی بیشترین و بوشهر و گناوه کمترین معادن استان بوشهر را در خود جای دادند

وی گفت: اکنون 17 معادن رودخانه ای در استان بوشهر فعال است که بیشتر در شهرستان دشتی، دشتستان و جم واقع هستند.

حسینی محمدی اضافه کرد: تنوع کم موادمعدنی استان بوشهر، کاهش فعالیت های طرح های عمرانی و ساخت و ساز مسکن، کمبود زیرساخت ها و نپذیرفتن پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثیقه نزد بانک ها برای دریافت تسهیلات از عمده موانع فراروی واحدهای معدنی استان بوشهر است.

وی با بیان اینکه معادن استان بوشهر در طبقه اول قرار دارند اظهار داشت: طرح مطالعاتی اکتشافات مواد معدنی طبقه دوم در زمینه بیتومین و فسفات از سال گذشته در معادن شهرستان های دشتی و دشتستان آغاز شده که انتظار می رود تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: در 2 نقطه دیگر استان نیز مطالعاتی توسط بخش خصوصی صورت گرفته که برای یکی از این 2نقطه در شهرستان دشتی بزودی گواهی اکتشاف صادر می شود که محصول آن بیتومین با خلوص فراتر از 25 درصد است.

وی بیان کرد: معادن شورآب دریایی استان بوشهر نیز به میزان 2 هزار هکتار در دیلم استان بوشهر شناسایی شده که اکنون سرمایه گذار آن وجود دارد ولی با این حال به دنبال سرمایه گذاری هستیم که کل لیتیم و سایر عناصر دارای ارزش در سرمایه گذاری آن دیده شود.

در آخرین خبرهایی که درباره این موضوع منتشر گردیده عبدالکریم گراوند در چهارمین نشست شورای معادن استان بوشهر افزود: معادن دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که باید بخوبی به این ظرفیت ها توجه شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون مشکل اصلی معادن راکد استان بوشهر انصراف آنها از بهره برداری و پرداخت نکردن حقوق دولت توسط معدن کاران است.

گراوند ادامه داد: 28 پرونده ای که در دستور کار خانه معادن استان بوشهر قرار دارد با ارائه مهلت سه ماهه اقدامات لازم در ارتباط با آنها انجام شود.

وی ادامه داد: مشکلات موجود در معادن بایستی برطرف شود و بهره برداری به صورت مقطعی و موردی در یک زمان مشخص انجام شود.

گراوند بیان کرد: اگر شهرداری ها بخواهند مجوز سنگ شکن بگیرند باید با معرفی به دفتر فنی استانداری و طی شدن مراحل قانونی آن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: اخذ وجه از بهره برداران معادن توسط شهرداری ها طبق قانن مجلس نباید انجام شود.

گراوند افزود: زمان لازم برای انجام استعلام ها و درخواست های قانونی حداکثر 2ماه است ولی در صورت امکان یک ماهه پاسخ داده شودانتهای پیام.

مشکلات اصلی معادن راکد استان به رکود صنایع باز می گردد علی الخصوص ساختمانی که در این شرایط می توان با تکیه بر صادرات از این رکود معادن استان جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید