138132

تلف شدن بیش از 60 هزار دام در اثر آلودگی صنایع مس کرمان

دنیای معدن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای گفت: آلودگی های ناشی از صنایع مس استان کرمان در طول ۱۰ سال بیش از 60 هزار دام را در این منطقه تلف کرد.

علی اسدی کرم ، در رابطه با تاثیرات منفی صنایع مس خاتون آباد و مس سرچشمه بر دام و گیاهان گفت: متاسفانه از سال 84 قوانین مربوط به محیط زیست در بسیاری از کارخانه ها به درستی اجرا نشد. آلودگی های ناشی از صنایع استان کرمان بر روی سطح وسیعی از دشت های منطقه که محل زندگی دامداران و چرای دام ها بود پخش شد و در طول 10 سال بیش از 60 هزار دام در این منطقه را تلف کرد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل اشتغال بیش از 3 هزار نفر در این صنایع امکان تعطیلی آن وجود نداشت، منتهی با پیگیری های انجام شده توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره قبل و این دوره بخشی از آلایندگی این صنایع برطرف شد.

تلفات موجودات زنده در اثر انتشار گاز so2

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آلایندگی ذرات مسی از کارخانه خارج و بر روی مراتع و گیاهان قرار میگیرد، زمانی که دام ها از گیاهان موجود استفاده می کنند مس وارد بدن آنها می شود و در نتیجه تلف می شوند. از طرفی گاز so2 (دی اکسید گوگرد) که از این صنایع خارج می شود، سمی بوده و بسیاری از موجودات زنده آن منطقه را از بین می برد. از این رو با پیگیری مجلس شورای اسلامی، دولت تا پایان سال 97 مهلت دارد، آلایندگی ها موجود را بر طرف و محیط را پاک سازی کند.

کارخانه اسید سرچشمه راه اندازی می شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تمامی مسئولان سطح استانی و کشوری که با دام و مراتع و آلایندگی در ارتباط هستند در خصوص کنترل آلودگی های صنایع مس کرمان بحث و گفت وگو شد و مقرر صنایع استان از صافی ها مختلفی در جهت کنترل آلایندگی ذرات و غبار مس استفاده کنند. از طرفی کارخانه اسید سرچشمه که برای رفع آلایندگی so2 است در چند ماه آینده راه اندازی می شود.

آلودگی بیش از صد هکتار از مراتع استان کرمان/ جمع آوری دام ها تا شعاع 15 کیلومتری صنایع مس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلوده شدن بیش از صد هکتار از مراتع استان کرمان افزود:دام های حاضر در منطقه آلوده تا شعاع 15 کیلومتری برای جلوگیری از تلفات بیشتر جمع آوری شده است. در صورتی که تا 2 سال اینده هیچ دامی در این مناطق نرود، مرتع به شرایط طبیعی خودش بازمی گردد. /

دیدگاهتان را بنویسید