138074

شناسایی و بهره برداری از ۶ هزار معدن در کشور/ ۹۰ درصد معادن توسط بخش خصوصی اداره می شود

دنیای معدن - بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه ویژه ای به صنایع معدنی شده است بطوریکه شاهد اکتشاف بسیاری از معادن غنی در این حوزه هستیم.

به گزارش دنیای معدن، بخش معدن از عمده ترین بخش های تامین کننده مواد اولیه بخش صنعت و مصالح مورد نیاز برای ایجاد ساختمان، بنادر، سدها و فرودگاه به شمار می رود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد معادن فعال در استان های مختلف کشور به تعداد انگشتان بود اما در حال حاضر در بخش اکتشافات و استخراج معادن به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کرده ایم.

امروزه شمار معادن در کشور به بیش از ۶۰۰۰ معدن رسیده است و معادن سنگ آهن، مس، سنگ های تزئینی، کانی های فلزی، آهن اسفنجی، شمش، طلا، فولاد و… در درآمدزایی و اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند.

بهروز حسین پور عضو هیئت مدیره خانه معدن گفت: معادن به دلیل تأثیر چشمگیری که بر پیشرفت اقتصاد، مانند تولید و اشتغال دارند یکی از بزرگترین بخش های مولد اقتصاد کشور محسوب می شوند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکوفایی این صنعت آغاز شد بطوریکه استفاده از توان داخلی، حمایت از کارگر ایرانی، تمرکز بر داخل و قطع وابستگی به خارج قوت گرفت.

بیشتر بخوانید : افزایش اکتشافات زغال سنگ همزمان با آغاز انقلاب

عضو هیئت مدیره خانه معدن افزود: بیش از ۹۰ درصد واحدهای معدنی فعال توسط بخش خصوصی و کارآفرینان اداره می شود و با توجه به وجود فضای مناسب سرمایه گذاری، در چند وقت اخیر برنامه ریزی های زیادی برای احیا معادن کوچک صورت گرفته است که این موضوع گویای توانمندی های معدنی در کشور است.

حسین پور گفت : با توجه به ظرفیت های خوبی که در گستره ایران وجود دارد، می توان از معادن به نام یک مسیر برای پیشرفت اقتصادی نام برد و این موضوع بر اساس آخرین مطالعات سازمان زمین شناسی جهانی قابل استنباط است؛ چرا که از ایران به عنوان طلای زیر زمینی خاورمیانه نام برده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید