138068

پلاک کوبی الکترونیکی درختان فولاد خوزستان


شرکت فولاد خوزستان با هدف شناسایی، حفاظت و برنامه ریزی اصولی برای نگهداری درختان برای اولین بار در سطح استان، اقدام به پلاک کوبی الکترونیکی درختان نموده است.
پلاک کوبی الکترونیکی درختان با استفاده از تکنولوژی RFID یا سیستم شناسایی توسط امواج رادیویی انجام می شود که جزو تکنولوژی‌های جدیدی است که در سراسر دنیا به صورت مکانیزه و مدرن اجرا می شود و بستری را برای شناسایی، مدیریت و حفاظت درختان به روش‌های نوین فراهم می کند.

استفاده از تکنولوژی آر اف آی دی (RFID) یا سیستم شناسایی توسط امواج رادیویی، با هدف جمع آوری اطلاعات درختان، بررسی وضعیت فعلی آن ها و همچنین برنامه ریزی کلان برای آینده درختان انجام می‌گیرد.

علی محمدی معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: در مدیریت فضای سبز، کسب اطلاعات دقیق و مفید برای شناسایی تعداد و انواع گونه ها، مشخص کردن سن و بُن درختان، شناسایی آفات و امراض درختان، درمان و احیاء آن ها و همچنین ثبت مشخصات ظاهری درختان اعم از ارتفاع، محیط و مقدار انحراف از جمله مزیت های این طرح می باشد که با مدیریت درست و منطقی این پروژه ، گزارش‌های صحیح و کاربردی از وضعیت فعلی درختان به‌دست می‌آید.

وی در ادامه اظهار داشت: برای پلاک کوبی درختان دو گزینه وجود دارد. نخست استفاده از پلاک های فلزی و دوم انجام پلاک کوبی به‌روش الکترونیکی. مزیت روش پلاک‌کوبی الکترونیکی نسبت به فلزی عبارت است از طول عمر بالا، داشتن بانک اطلاعاتی، سهولت کار، دسترسی سریع به اطلاعات، دقت بالا ، کاهش خطای انسانی در ثبت و خواندن اطلاعات، کاهش آسیب به درختان و قابلیت استفاده در شرایط دمایی ٤٠- تا ٧٠ درجه سانتیگراد. پلاک کوبی الکترونیکی در شهر تهران بر روی بخش زیادی از درختان خیابان ها ومعابر، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، ورزشگاه آزادی تهران و قسمتی از درختان شهر ساری و بوشهر، مکان های دیگری هستند که پلاک کوبی الکترونیکی با موفقیت انجام شده است.


معاون منابع انسانی و اموراجتماعی شرکت همچنین افزود: این پلاک کوبی بوسیله نصب تگ الکترونیکی که به شکل میخ و از جنس PVC می‌باشد، آغاز شده است. مراحل اجرای کار به این شکل است که ابتدا با دریل شارژی سوراخی به قطر شش میلی متر و طول سه سانتیمتر در تنه درخت ایجاد می‌کنیم و در مرحله بعد چسب چوب را به همراه قارچ کش در محل سوراخ کاری تزریق می نماییم. پس از نصب پلاک ها، دستگاه ریدر با تبلت ارتباط برقرار می کند. ثبت اطلاعات هم به‌وسیله یک نرم افزار انجام می‌گردد. درختان از طریق نقشه های UTM و براساس مختصات، قابل شناسایی می‌باشند. دراین نرم افزار مشخصاتی از درختان همچون، بُن درخت، ارتفاع درخت، بیماری و آفت درخت ، انحراف از زمین ، شادابی درخت، وضعیت درخت به لحاظ سقوط، عملیات انجام گرفته بر روی درختان و سایر موارد به‌ ترتیب و بصورت باغچه‌ای درج می شود.

محمدی در ادامه بیان داشت: طرح یادشده به صورت مرحله ای و براساس برنامه زمانبندی شده، برای کلیه درختان شرکت اجرا می گردد که خوشبختانه سخت افزار کار تهیه شده و در فازهای آتی تنها با خرید تگ های الکترونیکی مورد نیاز، کار به انجام خواهد رسید. در فاز اول از طریق عقد قرارداد با پیمانکار، درختان باغچه های اطراف ساختمان مدیریت عامل، سه طبقه مرکزی، کمیسیون معاملات و فلکه درمانگاه به انجام رسیده است. همچنین در این روش کلیه اطلاعات مربوط به درختان بصورت ماهیانه و فصلی پایش و بروزرسانی می شود.

وی با اشاره به حفظ محیط زیست به عنوان سرمایه ی انسانی یادآور شد: از واحدهای مختلف شرکت درخواست می گردد ازهرگونه فعالیت در حریم فضای سبز که منجر به تخریب آن می شود، خودداری نمایند و در حفظ آن به عنوان سرمایه شرکت کوشا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید