138045

آمار تولید و فروش ۹ماهه صنعت سیمان/ یک چراغ روشن به نفع سیمانی ها

دنیای معدن - اگر احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور مطابق برنامه انجام شود، تقاضای سالانه سیمان در کشور حدود ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، در حالی که صنعت سیمان در سال های اخیر مرتبا از مازاد عرضه سیمان گلایه داشته و صادرات هم چنگی به دل نمی زند؛ قیمت سیمان در بازارهای جهانی نسبت به قیمت سیمان ایران بسیار بالاتر است و شاید اگر محدودیت های صادراتی کاهش یابد، این صنعت جانی دوباره بگیرد.
از سوی دیگر، با توجه به شرایط بازار مسکن و فشار اجاره بها بر دوش اقشار متوسط و ضعیف جامعه، این روزها خبرهایی از جمله برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید، نوسازی بافت های فرسوده، پیشنهاد طرح مسکن استیجاری و... مطرح شده که در صورت قطعیت، تقاضای مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص آمار تولید و فروش ۹ ماهه صنعت سیمان بیان کرد: در ۹ ماهه امسال ۴۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن کلینکر تولید شده که حدود ۴.۷ درصد بیش از حجم تولید مدت مشابه سال گذشته بوده است. از این میزان حدود ۴۲ میلیون تن به سیمان تبدیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۰.۷ درصدی داشته است. در ۹ ماهه ۴ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کلینکر و ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده است.
وی افزود: در ۹ ماهه نخست امسال در مجموع ۹ میلیون و ۸۱ هزار تن سیمان و کلینکر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰.۹ درصد افزایش داشته است.
این فعال صنعت سیمان اظهارکرد: به لحاظ وزنی، صادرات سیمان و کلینکر نسبت به سال قبل تفاوت محسوسی نداشته؛ ولی با توجه به افزایش نرخ سیمان و افزایش نرخ ارز، درآمد شرکت های صادرکننده نسبت به سال قبل رشد داشته و بررسی گزارش های شرکت های سیمانی هم گویای همین مطلب است. اما نمی توان رقم دقیقی برای ارزش صادرات سیمان و کلینکر اعلام کرد؛ چرا که بخشی از صادرات صنعت به شکل ریالی انجام شده و تمام درآمد صادراتی، ارزی نبوده است.
شیخان در رابطه با تاثیر برنامه وزارت راه و شهرسازی جهت احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ظرف ۲ سال آینده اظهار داشت: اگر احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور مطابق برنامه انجام شود، تقاضای سالانه سیمان در کشور حدود ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش خواهد داشت و این حجم تقاضا اثر مثبتی بر بازار سیمان و سودآوری شرکت های سیمانی بر جای خواهد گذاشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح اجرایی شود تا علاوه بر متقاضیان مسکن، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سیمان هم از مزایای اجرای این طرح منتفع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید