138002

مدیرعامل مجتمع سنگان خواف: سرمایه گذاری در این مجتمع الگو است

دنیای معدن - مدیرعامل مجتمع سنگان خواف گفت: مشارکت بخش دولتی، سازمان توسعه صنایع و معادن ایران(ایمیدرو) و مجموعه اپال پارسییان در این مجتمع الگوی موفق سرمایه گذاری نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

جعفر هاشم پور روز چهارشنبه در گردهمایی ائمه جمعه، اعضای شوراهای اسلامی و مسئولان ادارات شهرستانهای خواف و رشتخوار و مدیران شرکتهای مجتمع سنگ آهن سنگان با حضور معاونان وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در خواف افزود: معادن سنگ آهن سنگان خواف با توجه به موقعیت خاص و هزینه استخراج اندک، در طول 12 ماه سال امکان بهره برداری دارد.
وی امکان باطله برداری کم استخراج سنگ آهن را دیگر مشخصه این معدن ذکر و بیان کرد: در دیگر معادن مشابه میزان باطله برداری به 11 می رسد و یا به ازای 11 تن باطله بردای یک تن سنگ آهن استخراج می شود اما این میزان در مجتمع سنگان به ازای هر سه تن باطله برداری، یک تن است.
سرپرست فرمانداری خواف هم در این نشست به سرمایه گذاری 200 هزار میلیارد ریالی در مجتمع سنگان اشاره و بیان کرد: سرمایه گذاری باید مبتنی بر توسعه متوازن و پایدار و زیرساختهای فراهم باشد، در غیر این صورت آن سرمایه گذاری متوازن نیست.
عبدالرضا سپهری افزود: شرکتهای معدنی باید برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست نسبت به نصب فیلتراسیون و زیرساختهای لازم اهتمام ورزند.
وی همچنین گفت: جاده های ارتباطی خواف و مجتمع سنگان مربوط به 40 سال پیش است و روزانه دو هزار دستگاه تریلی و کامیون سنگ آهن استخراج شده از این منطقه را به دیگر نقاط کشور حمل می کنند لذا این راهها ظرفیت چنین حجمی از تردد را ندارد.
سرپرست فرمانداری خواف همچنین بر لزوم مهار آبهای مرزی و سرعت بخشی در تامین آب از دریای عمان، استفاده از فناوری آب در بخش کشاورزی و بهره گیری از نیروهای بومی در مجتمع سنگان خواف تاکید کرد.
دادستان عمومی و انقلاب خواف هم در این گردهمایی ایجاد زیرساختها را از ضرورتهای سرمایه گذاری شرکهای معدنی در این شهرستان ذکر و بیان کرد: فراهم نبودن این زیرساختها در برخی موارد مشکلات امنیتی به دنبال داشته است.
حجت الاسلام مصطفی مروی افزود: به دلیل فقدان نظارتهای لازم حقوق کارگران شرکتهای مجتمع سنگان خواف با تاخیر پرداخت می شود و کارگران یکی از شرکتها 10 ماه از حقوق خود را دریافت نکرده اند.
امام جمعه خواف هم گفت: با وجود اشتغال به کار چند هزار نفر در معادن مجتمع سنگان خواف باز هم 10 هزار جوان بیکار در این شهرستان وجود دارند و بیکاری ازمشکلات مهم منطقه است.
حجت الاسلام ذبیح الله شمسیان ادامه داد: با توجه به تخریب عرصه های منابع طبیعی به واسطه فعالیت این معادن تا پشت دیوار سنگان بیابانها تخریب شده اند و گرد و خاک آن برای مردم مشکلات زیادی به دنبال داشته لذا احیاء این عرصه ها خواسته های مردم منطقه است.
امام جمعه اهل سنت خواف نیز در این گردهمایی گفت: زیرساختهای مورد نیاز مبتنی بر ایجاد شرکتهای معدنی در این شهرستان توسعه نیافته است.
مولوی صدرالدین احراری افزود: مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر انتقال آب کشاورزی خواف به صنعت و شرکتهای معدنی در شرایط کمبود منابع آب کنونی اعتراض مردم را به دنبال داشته است.
معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن یکی از 10 معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه برای تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن می باشد.
مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی 22 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر در 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید