137984

محورهای تفحص از شرکت ملی مس؛ از 19 طرح توسعه ای نیمه تمام تا خرید محدوده های معدنی بی ارزش

دنیای معدن - رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران محورهای مختلف این تفحص از جمله خرید محدوده های معدنی بی ارزش، ابهام در محل هزینه کمک های بلاعوض و به کارگیری نیروهای بازنشسته در شرکت مس را تشریح کرد.

داریوش اسماعیلی رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران در تشریح نشست امروز(18 دی ماه) کمیسیون متبوعش، گفت: گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران بررسی شد اما از آنجا که بررسی برخی موارد آن ناتمام ماند مقرر شد در هفته آینده پس از رای گیری در کمیسیون به صحن علنی ارجاع شود.

19 طرح توسعه ای در شرکت ملی مس ایران از سال 90 نیمه تمام مانده است

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران 6 محور دارد، افزود: این شرکت حدود 38 طرح توسعه ای دارد که 19 طرح پس از سال 90 به صورت نیمه تمام رها شد. در تحقیق و تفحص علت نیمه تکمیل ماندن طرح های توسعه ای بررسی شد چراکه مبلغ قابل توجهی برای این طرح ها هزینه شد اما به سرانجام نرسید.

وی بیان کرد: شرکت ملی مس ایران قراردادهای متنوع و متعددی در مقیاس های بزرگ خارجی و داخلی به منظور اکتشاف، بهره برداری و.... منعقد کرده است. برخی از این قراردادها به نفع شرکت مس نیست همچنین بندهای متعدد این قراردادها نیز اجرا نشده است. حتی براساس برخی از این قراردادها شرکت مس می توانست خسارت دریافت کند این در حالی است که هیچ یک از این موارد محقق نشده است.

شرکت مس خریدهای متعدد داخلی و خارجی دارد و چارچوب ها باید در این قراردادها رعایت شود که متاسفانه برخی از این موارد عدول کرده اند

خرید محدوده های معدنی بی ارزش در شرکت ملی مس ایران

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شرکت مس خریدهای متعدد داخلی و خارجی دارد و چارچوب ها باید در این قراردادها رعایت شود که متاسفانه برخی از این موارد عدول کرده اند. همچنین در برخی موارد هزینه قابل توجهی حدود 40 میلیارد تومان برای خرید محدوده ی معدنی پرداخت شده اما محدود فاقد ارزش اقتصادی است.

ابهام در محل هزینه کمک های بلاعوض شرکت مس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس مصوبات هیات مدیره شرکت مس می تواند کمک های بلاعوض به افراد حقیقی و حقوقی به ویژه استان هایی که معدن مس دارند بپردازد اما در برخی موارد ارقام پرداختی ابهام دارد و شخص گیرنده و محل هزینه مشخص نیست.

به کارگیری نیروهای بازنشسته در شرکت مس

وی با بیان اینکه نحوه به کارگرفته شدن نیروها در شرکت ملی مس ایران جای تامل و بحث دارد، خاطرنشان کرد: ساختار اداری و مالی در تحقیق و تفحص از شرکت مس مورد توجه قرار گرفت در این شرکت نیروهای بازنشسته بسیاری مشغول بودند که باعث دلسردی در مجموعه مس شد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران گفت: در زمان مدیریت افراد خاص تعداد قابل توجهی پست های زائد و معاونت ایجاد شد که با اتمام مدیریت فرد مذکور پست های ایجاد شده حذف شد که نشان دهنده عملکرد سلیقه ای در شرکت مس است./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید