137983

فولاد پیشرو در اقتصاد کشور / دانش بینان ها نیاز صنعت فولاد را تأمین می کنند

دنیای معدن - سیاست استفاده از توان داخلی و دانش شرکت های دانش بنیان در دولت نهادینه شده و ما استارت این مهم را در صنعت فولاد زده ایم.‏

مهدی الیاسی معاونت سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن بیان این مطلب گفت: حوزه فولاد یکی از صنایع پیشروی کشور بوده و بخش مهمی از DDP ما را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با تلاش هایی که در چند سال گذشته انجام شده شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و شرکت های نوپا به کمک اقتصادهای بزرگ می آیند. به همین جهت امسال و سال آینده یکی از سیاست های ما استفاده از مشارکت های جدی بین بخش های دانش بنیان و صنعت فولاد است.

الیاسی تصریح کرد: در تفاهم نامه با فولاد مبارکه اصفهان ما سه هدف را دنبال می کنیم. اولین هدف ما فن بازار و ایجاد شبکه شرکت های دانش بنیان حول صنایع فولاد است. در این نمایشگاه فولاد نیز تعداد زیادی از شرکت های نوپا و مخترعین حاضر هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی کشور که امکان تأمین بین المللی نیازهای این صنعت محدودشده اساساً یکی از محورهای اصلی این نمایشگاه استفاده از توان این دانش بنیان ها برای تأمین نیازهای صنعت فولاد است.

معاونت سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: هدف دوم، شکل گیری استارت آپ ها حول صنعت فولاد است. به زودی در اصفهان کارخانه نوآوری مشترک با صنایع فولاد افتتاح خواهد شد و بر اساس تقاضایی که وجود دارد این شرکت ها از پایه برای صنعت فولاد کار می کنند.

وی در مورد میزان تأثیر عملکرد استارت آپ ها در صنعت فولاد گفت: ما هم در زنجیره محصول می توانیم به وسیله شرکت های دانش بنیان نوآوری داشته باشیم. شرکت های دانش بنیان در دنیا نقش نوآوری باز را بازی می کنند. یعنی هزینه هایی که شرکت های بزرگ باید انجام دهند مثل شرکت فولاد تا بتوانند ایده های R&D را به محصول برسانند دانش بنیان ها این کار را خودانگیخته انجام می دهند.

الیاسی تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان در حال حاضر نمونه اولیه و فروش دارند و کافی است شرکت های بزرگ این ها را کشف و روی آن ها سرمایه گذاری کنند تا قدرت مالی، قدرت تولید و قدرت بازار به وجود آید.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند سبد محصول این شرکت ها را متنوع کنند. در حال حاضر موضوع زنجیره تأمین ازجمله ماشین آلات، DDPA، و مواد اولیه بسیار مهم است. تجربه ما در صنایع دیگر مثل لاستیک تجربه خوبی بود.

معاونت سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در بند سوم تفاهم نامه با فولاد مبارکه ما ایجاد نهاد بی سی نهاد اختصاصی صنعت فولاد را در دستور کارداریم تا فولاد بتواند بخشی از هزینه های R&D را از طریق سرمایه گذاری روی شرکت های نوپا و دانش بنیان انجام دهد که این سرعت توسعه محصول و سرعت رفع گلوگاه های فنی را افزایش می دهد.

وی تأکید کرد: اولین بند ما ایجاد پیوند بین شبکه و شرکت های فولادی بود که انجام شد و در حال حاضر در حاشیه نمایشگاه این مهم شکل گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید