137971

بیشترین رشد صنعت فولاد در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمد

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمده است.

به گزارش دنیای معدن، جعفر سرقینی در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران است .

وی تاکید کرد: بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. در سال ٩٢ ظرفیت زنجیره فولاد ١٢۰ میلیون تن بود اما امروز این ظرفیت به ٢۰٥ میلیون تن رسیده است.

به گفته سرقینی، با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو، صنعت فولاد مورد حمایت بیشتری قرار می گیرد.

وی افزود: از سال ٢۰١٢ تا به امروز تولید فولاد جهانی ٨ درصد و تولید فولاد ایران ٧٢ درصد رشد داشته است. تا سال ١٤۰۰ از تولید ٤۰ میلیون تن فولاد گذر خواهیم کرد درنتیجه، تحقق ٥٥ میلیون تن دور از دسترس نخواهد بود .

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات تکلیفی است، اما مقرر شده میزان دقیق نیاز ارزی صنعت فولاد با همکاری فعالان حوزه تعیین و به دولت اعلام شود تا ارز مازاد بر نیاز صنایع فولادی به سامانه نیما بازگردد.

وی افزود: امروز برای خرید در بورس باید شرکت خریدار تنها آدرس کارخانه خود را ثبت کند در حالی که پیش تر، خرید از طریق سامانه بهین یاب انجام می شد. این مقام وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: عرضه اسلب و آهن اسفنجی در بورس اختیاری شده است .

ضرورت توجه دقیق به بخش تحقیق و توسعه

محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، در این مراسم با بیان اینکه ایران بهشت منابع است اما آنچه که به منابع زیرزمینی ارزش می دهد منابع انسانی است، گفت: در دنیا در شاخص توسعه منابع انسانی رتبه پنجاهم را داریم اما در به کارگیری منابع انسانی در جایگاه 128 هستیم. به این معنا که در نحوه بهره برداری از این منبع اساسی دچار چالش هستیم .

وی افزود: توسعه کشور بدون درکنار هم قرار دادن منابع ممکن نیست.

نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه اگر در بخش تحقیق و توسعه دقیق عمل نکنیم اتفاق ویژه ای در حوزه دانش و توسعه رخ نمی دهد، تصریح کرد: امریکا، چین و کره در سرمایه گذاری در حوزه تولید دانش بالاترین سهم را دارند. به عنوان مثال، کره جنوبی 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کند.

وی افزود: این رقم در ایران 12صدم درصد است که ممکن است دقیق نباشد و در حدود 7 دهم درست باشد .

رییس دانشگاه تهران گفت: باید به گونه ای در اقتصاد عمل کنیم که زیان های اعمال تحریم، عمدتا به تحریم کنندگان وارد شود .

سهم 6.5 درصدی بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون حمایت از تولید با بیان اینکه فولاد را به عنوان صنعت معدنی پیشرو می شناسیم که نقش آفرین در توسعه است، گفت: معدن و صنایع معدنی سهم 6.5 درصدی در اقتصاد دارد .

وی افزود: سهم 1.6 درصدی از تولید فولاد جهانی را داریم. اگرچه برای دستیابی به جایگاه بالاتر، راه بیشتری در پیش داریم .

فولادگر گفت: متصل نبودن زنجیره و نبود استراتژی دقیق، از جمله مشکلات توسعه صنعت فولاد است .

وی افزود: با توجه به سابقه چند هزار ساله ایران در متالورژی، باید در بومی سازی و حمایت از صنعت داخلی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید