137950

معادن کوچک؛ چالشی که صرفه اقتصادی را کمرنگ می کند

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: کوچک مقیاس بودن معادن استان زنجان یکی از چالش های این بخش است که موجب شده فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد.

ناصر فغفوری، اظهار کرد: ۳۵ ماده معدنی در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ ماده معدنی در استان استخراج می شود. استان زنجان توان استخراج انواع مواد معدنی را دارد و نقطه قوت استان زنجان در این بخش قرار گرفتن در مسیر اقتصادی است.

وی، وجود شهرک های تخصصی مرتبط با صنایع معدنی در استان زنجان را از دیگر مزیت های این بخش در استان دانست و افزود: قابلیت دسترسی استان به بازارهای عمده معدنی، از دیگر محاسن صنایع معدنی در استان زنجان است. همچنین مواد معدنی منحصر بفردی در استان وجود دارد، به طوری که وجود مواد معدنی سیلیس، آهن و آلانیت جزو ظرفیت های استان زنجان است.

این مسئول ادامه داد: کوچک مقیاس بودن معادن استان زنجان یکی از چالش های این بخش است که موجب شده فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد و باید به سمت ایجاد شهرک های مواد معدنی در استان زنجان حرکت کرد. همچنین ریسک بالا برای معدنکاران یکی از مشکلات حوزه معادن در استان زنجان است و باید در این حوزه ورود پیدا کرده و از معدنکاران حمایت کرد.

فغفوری تصریح کرد: عدم حمایت کافی و مسائل زیست محیطی فعالیت معدنی را با مشکل مواجه کرده است و با توجه به رکودی که در بخش مسکن کشور وجود دارد، خروج از رکود در این بخش می تواند رکود فعالیت های معدنی را نیز کاهش دهد و در راستای دریافت تسهیلات نیز باید شرایطی فراهم شود که در این بخش معدنکاران مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در شهرستان ها معدنکاران با مشکلات دیگری نیز مواجه هستند که باید توسط فرمانداری ها وبخشداری ها ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق از معدنکاران علاوه بر وظایف قانونی خود درخواست هایی توسط معدنکاران انتظار می رود همچنین معدنکاران باید از حیث فعالیت های اقتصادی خود در امنیت باشند و این مهم نیازمند همراهی دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید