137945

برنامه اکتشاف، ظرفیت سازی و توسعه معادن کوچک

دنیای معدن - معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: در راستای اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس؛ انجام اکتشاف، ظرفیت سازی و توسعه این نوع معادن در برنامه ریزی قرار گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، خدایار کریم نژاد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه فعال سازی معادن کوچک مقیاس، برای رونق اقتصادی کشور و به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، امری ضروری است، اظهار داشت: این معادن به هم افزایی دانش فنی و فناوری، تامین منابع مالی، امید، انگیزه و توجه بیشتر نیاز دارند. در عین حال، برای تامین مواد اولیه شرکت های بزرگ، نیاز به فعال سازی این نوع معادن است.

وی افزود: بخش معادن کوچک مقیاس طی سال های گذشته در ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تامین برخی از مواد اولیه معدنی و نیاز صنایع، این برنامه را در فعالیت های خود قرار داده بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: با هماهنگی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بهمن سال گذشته، بین خانه معدن، انجمن سنگ آهن و برخی شرکت های بزرگ مصرف کننده مواد معدنی، تفاهم نامه هایی منعقد شد و در نهایت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان مجری طرح، اقدامات و هماهنگی لازم را آغاز کرد.

وی ادامه داد: از این رو، طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، به بررسی و رفع مشکلات این نوع معادن می پردازد.

ارائه تسهیلات برای رفع مشکلات

کریم نژاد با اشاره به اینکه در جریان اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، مشکلات معادن کوچک قابل بررسی خواهد بود، گفت: این مشکلات می تواند شامل دانش فنی و مهندسی (اکتشاف، استخراج و فرآوری)، آموزش تخصصی ایمنی و فنی، تامین زیرساخت ها، تامین منابع مالی از روش های مختلف و غیره باشد.

وی افزود: ارائه تسهیلات از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، پیش خرید محصول، ایجاد کنسرسیوم، سرمایه گذاری مشترک و توسعه واحدهای فرآوری سیار از جمله راه کارهای قابل طرح برای راه اندازی این معادن است.

حضور تشکل ها برای اجرای بهتر طرح

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه حضور تشکل های معدنی و تخصصی نظیر خانه معدن و انجمن سنگ آهن به نوعی کمک در انجام فرآیند ارتباط با معدنداران و اجرای بهتر طرح یاد شده خواهد بود، اذعان کرد: در دستورالعمل های تهیه شده -که به تایید شورای هماهنگی رسیده- نحوه حضور انجمن های تخصصی به تناسب نوع فعالیت و تصمیم تعریف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به هدف حمایت و توانمند سازی معدنداران، خرید و فروش معادن خط قرمز تصمیمات و هدف، مشارکت در اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید