137824

با صادرات 2 میلیون تن سیمان به سوریه شرایط مان خوب می شود / کانال تبادل مالی ایران با سوریه مشخص نیست/ پیمان سپاری ارزی باعث کاهش صادرات به افغانستان شد

دنیای معدن - رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان گفت: نیاز سوریه به سیمان 5 میلیون تن در سال برآورد می شود که اگر ما بتوانیم در سال 97 تا 2 میلیون تن آن را در اختیار بگیریم شرایط خوبی برای سیمان ایران به وجود خواهد آمد.

عبدالرضا شیخان در خصوص صادرات سیمان گفت: برای صادرات به سوریه صحبت هایی تاکنون انجام شده است و جلساتی نیز با سازمان ها و نهادهای مختلف برگزار کردیم. در حال حاضر مهم ترین بحث در این حوزه حمل و نقل و رسیدن کالا به دست مشتری است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان ادامه داد: در حال حاضر کشور سوریه نیاز شدیدی به سیمان دارد و ما نیز توان صادراتی خوبی داریم اما باید قیمت تمام شده به این کشور مشخص شود. بر همین اساس چندین جلسه در اتاق ایران با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت برگزار شده تا به یک نقطه مشترک برسیم.

وی در خصوص نحوه تصفیه سیمان صادراتی به سوریه گفت: کشور سوریه یکسری مواد معدنی دارد که می توان بخشی از صادرات را با آن تهاتر کرد. در جلساتی که ما با سازمان توسعه تجارت داشتیم بیان شده که هزینه صادرات را مستقیماً تاجران سوریه ای پرداخت می کنند و طرف معامله ما آنها هستند حال اینکه به صورت صرافی، چمدانی یا سیستم بانکی باشد، هنوز مشخص نشده است.

شیخان تصریح کرد: نیاز سوریه به سیمان 5 میلیون تن در سال برآورد می شود که اگر ما بتوانیم در سال 97 تا 2 میلیون تن آن را در اختیار بگیریم شرایط خوبی برای سیمان ایران به وجود خواهد آمد البته یک تعرفه جزئی هم برای واردات وجود دارد اما با توجه به اینکه چیزی از کارخانه های سیمان سوریه باقی نمانده این کشور شدیداً به دنبال واردات سیمان است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان در خصوص صادرات به عراق گفت: هنوز مشکلات صادراتی ما با این کشور وجود دارد. مقدار محدودی سیمان به جنوب عراق و مقداری کلینیکر به اقلیم صادر می شود اما با توجه به راه اندازی کارخانه های سیمان در این کشور تعرفه های واردات سیمان همچنان بالا است و این برای تمام سیمان های وارداتی از کشورهای مختلف صدق می کند.

وی در خصوص صادرات به افغانستان گفت: با توجه به پیمان سپاری ارزی و بخشنامه های متعددی که در این خصوص صادر شده امروز صادرکنندگان با احتیاط بیشتری فعالیت می کنند زیرا تا الان ما به صورت ریالی به افغانستان صادرات داشتیم اما باید امروز تعهد ارزی بدهیم. بر همین اساس دیگر صادرات به این منطقه توجیهی ندارد.

شیخان افزود: تا پیش از این ما تقریباً سالی یک میلیون و 800 هزار تن صادرات داشتیم که در هشت ماه اخیر به میزان قابل توجهی به خاطر پیمان سپاری ارزی صادرات کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید