137717

معادن آفریقای‌جنوبی تامین‌کننده عمده سنگ منگنز دنیا

دنیای معدن - بیش از ۹۰ درصد منگنز مصرفی جهان در صنایع متالورژیکی نظیر تولید فولاد و آلیاژهای غیر آهنی مصرف می‌شود. بزرگ‌ترین معادن منگنز در آفریقای‌جنوبی، اوکراین، استرالیا، هند، چین، گابن و برزیل قرار دارد. تجارت سالانه سنگ منگنز دنیا حدود ۲۵ میلیون تن است که آفریقای‌جنوبی بزرگ‌ترین کشور صادر‌کننده کنسانتره و سنگ معدن در دنیا محسوب می‌شود. سهم آفریقای‌جنوبی از تجارت سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ درصد بود. خاورمیانه مقصد حدود ۲ درصد از واردات جهانی سنگ منگنز است.

به گزارش دنیای معدن، منگنز به‌دلیل داشتن خصوصیات فیزیکی- شیمیایی خاص به‌عنوان یکی از فلزات استراتژیک مورد استفاده در صنایع فولاد و تولید فروآلیاژ، باتری‌سازی و‌... مطرح است. بیش از ۹۰ درصد منگنز مصرفی جهان در صنایع متالورژیکی نظیر تولید فولاد و آلیاژهای غیر‌آهنی استفاده می‌شود که مهم‌ترین نقش منگنز در این صنعت، احیاکننده و تصفیه‌کننده فولاد مذاب و بهبود خواص آن است. منگنز، گوگرد و عناصر مزاحم را به خود جذب کرده و آنها را وارد سرباره می‌کند. صنعت باتری‌سازی (مثل باتری‌های آلکالین و لیتیوم ـ دی اکسید منگنز) نیز با مصرف ۵ تا ۷ درصد مصرف کل منگنز، در مقام دوم قرار می‌گیرند.

علاوه بر این‌ها، منگنز کاربردهای فرعی در افزودنی خوراک دام و افزودنی‌های کودهای کشاورزی، پرمنگنات، سرامیک، شیشه و آجر دارد.منگنز در ترکیب اکثر فولادهای آلیاژی وجود دارد و مقدار آن معمولا حدود یک درصد وزنی است؛‌ با این وجود در بعضی از انواع خاص فولادها ممکن است تا ۲۰ درصد نیز منگنز نیاز باشد. برآورد میزان واقعی منگنز مورد نیاز در صنعت فولاد به‌دلیل گستردگی انواع فولاد و متغیر بودن میزان منگنز مصرفی در هر نوع خاص فولاد مشکل است. آشناترین نوع فولاد با درصد منگنز بالا، فولاد هادفیلد است.

مهم‌ترین کانی منگنز پیرولوسیت (pyrolusite) است، ذخایر معدنی اقتصادی منگنز به‌طور معمول رابطه مکانی نزدیک با سنگ آهن دارند. حدود ۸۰ درصد از منابع شناخته شده منگنز در آفریقای‌جنوبی است؛ دیگر ذخایر مهم منگنز در اوکراین، استرالیا، هند، چین، گابن و برزیل است. تلاش برای یافتن روش‌های اقتصادی مناسب برای استخراج کانی‌های منگنز در سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد.کانسنگ‌های اقتصادی منگنز عموما حاوی ۳۸ تا ۵۵ درصد منگنز هستند؛

ولی در مواردی سنگ‌هایی با عیار ۳۰ درصد نیز کاربرد دارد. از آن‌جا که عیار منگنز ۴۸ درصد برای تولید فرومنگنز مورد نیاز است، این عیار مبنای قیمت‌گذاری کانسنگ‌های حاوی منگنز به‌شمار می‌رود. ذخایر معدنی منگنز آفریقای جنوبی براساس فلز محتوا حدود ۱۵۰ میلیون تن، اوکراین ۱۴۰، استرالیا ۹۷ و برزیل حدود ۵۴ میلیون تن برآورد شده است.آفریقای جنوبی طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ بیش از ۵۰ درصد از تجارت جهانی این محصول را به نام خود ثبت کرد. در بازه زمانی ذکر شده، میانگین سالانه صادرات آفریقای جنوبی ۱۰ میلیون تن، استرالیا ۶ میلیون تن و گابن حدود ۳ میلیون تن برآورد شد. برزیل، مالزی و قزاقستان نیز از دیگر کشورهای مطرح در صادرات کانسارهای منگنز محسوب می‌شوند که سهم میانگین آنها از تجارت جهانی، مجموعا حدود ۱۰ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید