137668

دولت به بخش خصوصی کمک نکرد:

قدم اول را انجمن سنگ آهن برداشته، اکنون نوبت معدنکاران است

دنیای معدن -رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در دومین بازدید استانی خود و در جلسه احیای معادن کوچک و متوسط استان زنجان به بررسی وضعیت معادن سنگ آهن کشور پرداخت.

به گزارش دنیای عدن، در این جلسه که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران، رئیس خانه معدن ایران، نماینده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و دبیر کارگروه احیای معادن کوچک و متوسط، معاونت معدنی سازمان صمت استان زنجان و جمعی از معدنکاران سنگ آهن این استان برگزار شد، مهرداد اکبریان به نقش دولت در حمایت از معادن بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: دولت با وجود صحبت های فراوان در طول این سال ها به واقع حامی بخش خصوصی نبوده و بخش خصوصی معدن ایران نتوانسته سرمایه و فناوری های نوین خارجی را جذب کند.


معدنکاری یک کسب و کار است و کسب و کار باید درامد داشته باشد.وقتی معدندار در موقعیت ضرر قرار می گیرد، چه کسی حمایتش می کند؟ در تمام این سالها وضعیت معادن کوچک و متوسط ایران بسیار وابسته به تقاضای چین بوده است و هیچ کس هیچ حمایتی از معادن سنگ آهن نکرده و اجحاف زیادی در حق معادن سنگ آهن ایران شده است. معادن غیر فعال و نیمه فعال زیادی به دلیل همراه نبودن دولت با بخش خصوصی ، در کشور وجود دارند.


انجمن سنگ آهن ایران طبق توافقات به عمل آمده در صدد است این معادن و مشکلاتشان را شناسایی کند. طبق رایزنی های به عمل آمده از سوی انجمن سنگ آهن با دولت،کارگروهی با عنوان احیای معادن کوچک و متوسط تشکیل شده است


واقعیت این است که در غالب معادن ایران اکتشافات سطحی انجام شده است. شاید یک معدن کوچک نشانه ی یک ذخیره ی بزرگ باشد. بنا براین اگر ورود پیدا کنیم و مشکلات را مرتفع کنیم معادن کوچک شاید بتوانند تبدیل به معادن بزرگ شوند.


در داخل به دلایل مختلف از قبیل هزینه ی حمل، عیار، هماتیتی بودن سنگ آهن و … سنگ آهن معدنکار را نمی خرند. آمدیم صادر کنیم گفتند خام فروشید. دلیل اصلی این بود که ما نقشه راه و برنامه طولانی مدتی نداشتیم.


در حال حاضر هم نگرانی من به عنوان جزئی از خانواده سنگ آهن ایران همین است. بی تردید معادن کوچک و متوسط یکی از حساس ترین منابع درآمدی این کشور و یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال در مناطق محروم هستند. یا باید به طور کل معادن را رها کنیم و یا اگر نمی خواهیم این ظرفیت از بین برود راه های متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد.


ما به عنوان انجمن قدم اول را برداشته ایم مکاتبات و رایزنی ها انجام شده و دولت قبول کرده در کنار بخش خصوصی بایستد و در احیا و مرتفع نمودن مشکلات معادن، بخش خصوصی را یاری دهد، قدم بعدی خود معدنکار است . در این مرحله باید معدنکاران سنگ آهن و مشکلات و محدودیت هایشان را شناسایی کنیم و برای حل این مشکلات برنامه ریزی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید