137615

اجرای موفق طرح مانیتورینگ معادن در استان مرکزی

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: اجرای طرح مانیتورینگ معادن که برای نخستین بار در سطح کشور در استان مرکزی آغاز شد، با توجه به دستاوردهای مطلوب آن گسترش می یابد

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا حاجی پور از اجرای طرح مانیتورینگ بخش معدن در استان مرکزی برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: در همین راستا، با هدف حفظ و صیانت حقوق بیت المال و موضوع انفال در حوزه معدن و جلوگیری از تضییع ذخایر معدنی و برداشت های غیرمجاز، اجرای طرح مانیتورینگ معادن، برای نخستین بار در کشور در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: با توجه به شرایط و ظرفیت هایی که استان مرکزی در حوزه ذخایر معدنی دارد و به تعبیر رئیس سازمان زمین شناسی کشور استان مرکزی به رنگین کمان معادن مشهور است، اجرای طرح مانیتورینگ معادن استان یک امر ضروری به شمار می رود.

حاجی پور بیان داشت: استان مرکزی از نظر وجود پُلی متال ها(معادن چندفلزی) ازجمله مس، سرب و روی، آهن، طلا و انواع سنگ های با ارزش و خاک های صنعتی که به نوعی در بخش تولید و صنعت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد شرایط مطلوبی دارد، بنابراین ضروری است در راستای حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز که بعضا در بخش معدن اتفاق می افتد، بستری فراهم شود تا از این منابع و ذخایر با ارزش به درستی بهره گرفته شود و از سوء استفاده های احتمالی نیز جلوگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: با آغاز این طرح و با توجه به شرایط اعتباری که وجود داشت، ۵۰۰میلیون ریال اعتبار از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای اجرای طرح مانیتورینگ معادن تخصیص یافت که مبلغ ناچیزی بود، ولی با توجه به نتایج مطلوب این طرح تمامی تلاش خود را برای جذب منابع و توسعه بیشتر در این خصوص به کار خواهیم بست.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح مانیتورینگ معادن در استان مرکزی ، اثرات مطلوبی در ساماندهی بخش معدن و برداشت ها به همراه داشت ، با ابلاغ وزارت صنعت ، معدن و تجارت اجرای این طرح به کلیه استانها ابلاغ شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: این طرح در سالهای آتی برای تمامی معادن استان مرکزی که به نوعی هم ذخیره با ارزش مواد معدنی دارند و هم ضرورت نظارت دقیق تری را می طلبند، اجرا می شود.

وی تصریح کرد: میزان دقیق تناژ مواد معدنی بارگیری شده به صورت آن لاین ، ثبت مشخصات خودروی حمل بار و ثبت ساعت و تاریخ بارگیری از جمله مزیتهای استفاده از مانتورینگ معادن است و این امکان را به کارشناسان سازمان می دهد که در تمام طول شبانه روز به صورت آن لاین نظارت دقیقتری بر برداشت های معدنکاران و حفظ حقوق بیت المال داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید