137521

23 محدوده اکتشافی در آذربایجان غربی شناسایی شد

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به شناسایی و ثبت 23 محدوده اکتشافی در استان گفت: 456 کیلومتر برای بهره برداری از این محدوه ها در شهرستان های مختلف مشخص شده است.

جعفرصادق اسکندری روز چهارشنبه افزود: 6 محدوده از این تعداد با 43 کیلومتر مربع در شمال آذربایجان غربی، پنج محدوده با 235 کیلومتر مربع در جنوب استان و 12 محدوده نیز با 178 کیلومتر مربع در منطقه زرشوران قرار دارد.
وی اضافه کرد: طبق پیش بینی ها معادن قابل توجهی در این منطقه وجود دارد و ظرفیت خوبی در حوزه تیتان، طلا، آهن و دیگر مواد معدنی فلزی در این منطقه شناسایی شده است.
وی بیان کرد: احداث واحدهای فرآوری از سیاست های کلی این سازمان بوده که در این راستا از طریق سامانه کارا و با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، تسهیلات مورد نیاز جهت احیای معادن و خرید ماشین آلات و احداث واحد های فرآوری در نظر گرفته شده است.
آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و 52 نوع از 68 ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان شناسایی شده که 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع در مرحله بهره برداری است.
طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از با ارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در آذربایجان غربی به شمار می رود.
واحد معدنی طلای 'زرشوران ' تکاب به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید 6 تن طلا در سال و طلای 'آق دره' این شهرستان فرصتی را ایجاد کرده است تا حلقه های اول تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد.
بر اساس اعلام کارشناسان 2 پهنه معدنی مستعد به مساحت هفت هزار و 200 کیلومترمربع در شمال و جنوب آذربایجان غربی وجود دارد.
محدوده های این پهنه ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده ها تشخیص داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید