137493

16 محدوده معدنی امید بخش در سقز و بیجار شناسایی شد

دنیای معدن - معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از معرفی و شناسایی 16 محدوده معدنی امید بخش در شهرستان های سقز و بیجار خبر داد.

مهدی مرادی روز دوشنبه اظهار داشت: چهار پهنه معدنی با مساحت 12 هزار و 500 کیلومتر مربع در کردستان اینک در دست مطالعه است.
وی اضافه کرد: شناسایی پهنه سقز با مساحت سه هزار و 900 کیلومتر مربع به سازمان زمین شناسی کشور واگذار شده است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: 14 هزار و 100 کیلومتر خطی تاکنون پرواز هوایی در سقز انجام شده که در نتیجه آن 10 محدوده امید بخش در زمینه پلی متال (مجموعه ای از سنگ آهن، طلا، مس و سایر فلزات) در این شهرستان شناسایی شده است.
وی یادآور شد: حُسن واگذاری پهنه به سازمان زمین شناسی این است که بعد از مطالعات و شناسایی محدوده ها و محرز شدن ذخیره معدنی، از طریق مزایده آن را به بخش خصوصی واگذار می کند.
مرادی مساحت پهنه قروه را سه هزار و 596 کیلومترمربع اعلام کرد و گفت: این پهنه به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شده و تا پایان سال جاری قرار شده نتایج آن اعلام شود.
وی تاکید کرد: یک هزار و 100 کیلومتر مربع در بیجار هم به ایمیدرو واگذار شده و تاکنون 6 محدوده امید بخش در این شهرستان شناسایی و معرفی شده است.
مرادی با اشاره به اینکه چهار هزار و 100 کیلومتر مربع هم در شهرستان دیواندره به ایمیدرو واگذار شده است، افزود: در حال اخذ مجوز پرواز در این شهرستان هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز چندی پیش از مطالعات اکتشافی در ۴۳ درصد پهنه های استان برای یافتن نقاط و معادن امید بخش خبر داده بود.
محمد دره وزمی با بیان اینکه انجام این میزان مطالعات اکتشافی در چند پهنه استان اتفاق بسیار مهمی برای رونق صنعت کردستان است، گفته بود: با توجه به قابلیت های زمین شناسی ضرورت ندارد که همه سطح استان مورد مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار بگیرد .
تنوع مواد معدنی استان کردستان شامل 18 نوع مواد فلزی، مهم غیرفلزی، مهم مصالح ساختمانی است و از جمله معادنی که دارای پروانه بهره برداری هستند طلا، سنگ آهن، منگنز، سرب و روی، باریت، سیلیس، فلدسپات، سنگ های تزئینی (مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن)، پوکه، پوزولان، سنگ آهک و سنگ لاشه است.
معدن های طلای ساریگونی و سنگ مرمر استان از موفق ترین معادن به شمار می روند و ظرفیت اشتغال تمام معادن استان 2 هزار نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید