137488

ساخت نرم افزار شبیه ساز نتایج کوره عملیات حرارتی ورق های فولادی

دنیای معدن - محققان مرکز تحقیقات نورد فولاد دانشگاه شهید چمران اهواز، موفق شدند طراحی و ساخت نرم افزار شبیه ساز نتایج کوره عملیات حرارتی ورق های فولادی به روش هوش مصنوعی را برای اولین بار در کشور به اتمام برسانند که اجرایی طرح مذکور سبب صرفه جویی قابل توجه اقتصادی به دلیل عدم خروج ارز از کشور می شود.

به گزارش دنیای معدن، ایده اجرای این طرح بنابر اعلام نیاز شرکت فولاد اکسین خوزستان به مرکز تحقیقات نورد فولاد دانشگاه شهید چمران مطرح شد.

به کمک این نرم افزار و با تعریف متغییرهای عملیات، خواص مکانیکی و ریزساختاری ورق های فولادی پیش بینی می شود.

ورودی متغییرهای عملیات حرارتی، دما، زمان، گروه آلیاژی و ترکیب فولاد است و خروجی آن استحکام تسلیم، استحکام کششی نهایی، داکتیلیته و درصد فازها در ریزساختار است. مشابه چنین نرم افزاری توسط شرکت ایتالیایی فولاد دانیلی ساخته شده است.

از مزایای نرم افزار ساخته شده داخلی نسبت به مدل خارجی قابلیت استفاده از آن برای طیف وسیعی از فولادها و همچنین پیش بینی ریزساختار انها است.

این نرم افزار با کمک و همراهی مهندسان واحد تحقیق و توسعه و امور مهندسی شرکت فولاد اکسین پس از بررسی و کسب نتایج مثبت مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سرپرستی تیم تحقیقات دانشگاه شهید چمران اهواز بر عهده دکتر لاری بقال عضو هیات علمی این دانشگاه بوده است و دکتر خراسانیان و دکتر اسکندری نیز در این کار همکاری داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید