137463

جهانی سازی بازار مالی چین با فرمول «توسعه قراردادهای آتی»/خارجی ها رونق بخش معاملات آتی سنگ آهن

دنیای معدن - حضور معامله گران خارجی در معاملات آتی سنگ آهن بورس دالیان راه را برای گشوده شدن هرچه بیشتر بازارهای مالی چین برروی سرمایه گذاران خارجی هموارتر کرده است. راه اندازی قرارداد آتی سنگ آهن، بعد از راه اندازی قراردادهای آتی نفت خام، دومین اقدام بزرگ چین در گشودن بازار کالایی و آتی این کشور بر روی معامله گران و سرمایه گذاران خارجی بود.

به گزارش دنیای معدن، قراردادهای آتی سنگ آهن ابتدا در سال ۲۰۱۳ و تنها برای فعالان صنعت و تولیدکنندگان داخلی این کشور راه اندازی شد.

با تسهیل شرایط حضور معامله گران خارجی در بازار مالی چین، ۲۱ شرکت خارجی در ماه گذشته به عنوان خریدار در بورس دالیان مورد پذیرش قرار گرفتند و کد معاملاتی به نام آنها صادر شد.

این شرکت ها با افتتاح حساب نزد شرکت کارگزاری Jinrui که در حوزه قراردادهای آتی فعالیت می کند رسماً معاملات خود را در این بورس آغاز کردند.

بنابر اظهار آقای «لی ژنگیانگ»، ریاست بورس دالیان، با پیوستن معامله گران و سرمایه گذاران خارجی در این معاملات، قیمت های کشف شده در قراردادهای آتی سنگ آهن به نحو بهتر و درست تری وضعیت و شرایط این بازار را منعکس می کنند. وی افزود: شرکت های بین المللی فعال در زنجیره تولید و عرضه سنگ آهن، با ورود به این قراردادها، ریسک نوسانات قیمت این دارایی پایه را کاهش می دهند.

او در ادامه اظهار کرد: بین المللی شدن قراردادهای آتی سنگ آهن و نفت خام، دو گام مهم در جهانی سازی بازار معاملات مشتقه کالایی چین محسوب می گردد. حضور معامله گران خارجی در این بازار علاوه بر افزودن بر جذابیت و عمق بخشی به این بازار باعث به چالش کشیده شدن بورس ها و نهادهای ناظر بازار سرمایه چین و تجربه عرصه های نو برای بازار شده، و بهبود و پیشرفت سازوکارهای معاملاتی و مدیریت این بازار را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید