137460

پایبندی چادرملو به مقررات محیط زیست

دنیای معدن - چادرملو پایبندی به مقررات زیست محیطی را در اولویت کار و فعالیت معدن دی ١٩ قرار داده است.

محمود نوریان، مدیرعامل چادرملو با تصریح این نکته که هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی به یک میزان در شرکت (دشت یوز دره انجیر) سهیم هستند و هر دو به یک میزان متعهد به پایبندی به ضوابط و قوانین هستند، گفت: اینکه چرا تنها چادرملو آماج هجمه ها و اعتراضات قرار می گیرد و باید پاسخگوی دغدغه ها باشد، جای سوال دارد.


وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فعالیت های اکتشافی این معدن در چه مرحله ای است گفت: مسیر بسیار طولانی برای اخذ مجوز اولیه محیط زیست طی شده و دلیل آن قرار گرفتن بخشی از آنومالی ( دی۱۹) در منطقه حفاظت شده محیط زیست (دره انجیر) است. سرانجام با بررسی های متعدد و متوالی کارشناسان محیط زیست و یقین به پایبندی ما در حفظ اکو سیستم منطقه، مجوز مطالعات اکتشافی تفصیلی برای دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شد و در حال حاضر تنها کار مطالعات اکتشافی انجام می شود تا پس از تهیه طرح توجیهی پروانه بهره برداری صادر شود.

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: تصور نمی کنم دوستان محیط زیست با فعالیت های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله معادن مخالف باشند؛ اما دغدغه هایی دارند که کاملا طبیعی است و غیر از این نمی توان انتظار داشت. اما باید توجه کرد در تمام دنیا فعالان معدنی و صنعتی، هم فعالیت های خود را انجام و توسعه می دهند و هم اصول زیست محیطی را رعایت می کنند و این امری کاملا متداول است. باید به این بلوغ فکری برسیم که هیچ یک را نباید فدای دیگری کرد و اینکه به بهانه حفظ محیط زیست در مقابل بهره برداری اصولی از منابع معدنی که یکی از عوامل توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می شود ایستادگی کنیم، توقعی غیر منطقی است.

نوریان تصریح کرد: بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصمیم گیرندگان و فعالان این حوزه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن و تطبیق ایده آل های مطلوب با واقعیت های موجود، تعادل و توازنی برقرار کنند تاضمن حفظ ارزش های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی، بتوانیم از ابزار های توسعه به بهترین نحو بهره برداری کنیم. ما هم همان طور که بارها گفته ایم خود را متعهد و تابع قانون و ضوابط زیست محیطی می دانیم و هر گز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهیم داد و هر اقدامی که تا کنون انجام شده در چارچوب قوانین بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید