137455

امریکا در تحریم علیه ایران تنها است

دنیای معدن -خانه معدن ایران، ایده‌پرداز اصلی طرح احیای معادن کوچک و متوسط در کشور است و این ایده از سوی ایمیدرو مورد تایید قرار گرفت.

از این‌رو نهادهای دولتی و خصوصی برای احیای این معادن با یکدیگر وارد تعامل شدند. بدون تردید احیای معادن کوچک و متوسط علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ می‌تواند برای تعداد قابل توجهی از نیروی کار در کشور ایجاد اشتغال کند. فعالان معدنی نیز امیدوارند که اجرای این طرح مسکوت نماند و دولت برای رفع مشکلات پیش‌روی فعالان معدنی که مهم‌ترین آن نبود نقدینگی و نبود بازار خرید محصولات معدنی است، تلاش کند.


حفظ ارتباط معادن کوچک خارجی با معادن ایران
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در حاشیه نمایشگاه ایران کانمین در گفت‌وگو با صمت بیان کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد کشورها بازی می‌کنند، به طوری که بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی، از هر ۵ شغل ایجاد شده، ۴ شغل از سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود و همین ظرفیت باید از سوی فعالان اقتصادی در کشور جدی گرفته شود، از این‌رو باید برای فعال کردن آن تلاش کنیم.
این فعال معدنی در ادامه با بیان اینکه برای ساخت یک واحد فولادسازی بزرگ، دست‌کم باید ۵ سال زمان صرف شود، گفت: یک کارخانه فرآوری مواد معدنی بزرگ تا به مرحله اشتغالزایی و تولید برسد، به زمان زیادی نیاز دارد اما واحدهای کوچک، به این زمان نیاز چندانی ندارند و در کمتر از یک سال به بهره‌برداری می‌رسند.


وی با اشاره به ویژگی‌ معادن کوچک و متوسط، گفت: زودبازده بودن، نیاز نداشتن به فناوری بالا و استفاده از نیروهای بومی با آموزش مختصر، در کنار هزینه‌های عملیاتی پایین از جمله ویژگی‌های معادن کوچک است. به نظر من یکی از راهکارهایی که باید در شرایط کنونی تحریم‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد، توسعه ارتباطات با شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی است.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار است، گفت: باید انگیزه بخش ‌خصوصی، برای ورود به بخش معدن را تقویت کنیم تا آنها با تمایل بیشتری سرمایه‌های خود را در این بخش هدایت کنند؛ بر این اساس فعالیت‌ها در بخش معدن باید جذاب‌تر و سودآورتر شوند. زمانی‌که سرمایه‌گذاران مشاهده کنند در مدت یک تا یک سال و نیم به بازدهی لازم رسیده‌اند، به این بخش ورود می‌کنند.


شکوری با بیان اینکه دور جدید تحریم‌ها علیه ایران مانند گذشته نیست، خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته تحریم‌ها علیه ایران، بیشتر کشورهای جهان در مقابل ایران صف‌آرایی کرده بودند، در حالی‌که چنین شرایطی بر این دوره از تحریم‌ها حاکم نیست و بسیاری از کشورها در مقابل ایران نیستند بلکه به دنبال رفع مشکلات هستند.
به گفته وی، امروز می‌توانیم به جای دلار به‌راحتی با یورو به نقل و انتقال پول بپردازیم و تصویب شدن لوایح مرتبط با عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس شورای اسلامی، هرچند به معنای حل شدن همه مشکلات نیست اما به جهان ثابت می‌کند که حساب و کتاب‌ها در ایران، شفاف و گامی رو به جلو است. این فعال اقتصادی، در ادامه با بیان اینکه ۹۸.۳ درصد معادن ایران، کوچک و متوسط هستند، بیان کرد: بر اساس نظریه توسعه اقتصادی شوماخر، (کوچک همواره زیباست) به‌راحتی می‌توان در زمان کمتری در آن واحد اشتغال ایجاد کرد. شکوری با اشاره به لزوم فعال کردن معادن کوچک و متوسط در کشور، بیان کرد: در نمایشگاه ایران کانمین شاهد شرکت کردن کمپانی‌های مطرح جهان نبودیم چراکه بسیاری از معادن بزرگ ما را تحریم کرده بودند و بسیاری از این معادن که در ایران فعال بودند پس از اعمال تحریم‌ها ایران را ترک کردند اما شرکت‌هایی که مستقیم با امریکا در ارتباط نبودند با توجه به خارج نشدن اروپا از برجام همکاری خود را با ایران ادامه دادند. وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که در دوران تحریم‌ها به ما یاری می‌رساند، همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط است. اگر بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم می‌توانیم فشار تحریم‌ها را کاهش دهیم.


سهم معادن کوچک در اشتغالزایی
احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیز در حاشیه نمایشگاه ایران کانمین، با اشاره به تعداد قابل توجه معادن متروک در ایران، گفت: فعالیت هر معدن دست کم برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی می‌کند، از این‌رو احیای معادن متروک می‌تواند سهم قابل توجهی در اشتغالزایی ایفا کند. فراموش نکنید که معادن ایران، بیشتر در روستاها مستقر هستند و با احیای معادن متروک می‌توان در این مناطق درآمد قابل توجهی ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه برای احیای معادن متروک دولت باید با بخش خصوصی بیشتر همراهی کند، گفت: برای احیای این معادن، ایمیدرو برنامه‌ریزی لازم را انجام داده اما عملیاتی شدن این طرح‌ها به زمان نیاز دارد چراکه در یک فرآیند زمانبر، معادن کوچک باید به شرکت‌های تعاونی یا خصوصی واگذار شوند تا آنها بتوانند با امکاناتی که دارند فعالیت خود را آغاز کنند.


شریفی ادامه داد: به عنوان مثال بهره‌برداری از یک معدن مس قدیمی در انارک اصفهان، بیش از ۴۰ سال متوقف شده بود که دوباره آن را احیا کرده و برای بیش از ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کردیم.
این فعال اقتصادی با اشاره به حمایت دولت ترکیه از معدنکاران، تصریح کرد: مسئولان این کشور برای فعالان معدنی، وام با تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفتند تا آنها با آسودگی فعالیت خود را آغاز کنند، از این‌رو در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت معدنکاران در ترکیه هستیم در حالی که نبود نقدینگی، اصلی‌ترین دغدغه فعالان معدنی است. وی با بیان اینکه دولت باید به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کند، گفت: زمان آن رسیده که انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن را تقویت کنیم زیرا تجربه نشان داده است آنها سربلند از میدان‌های اقتصادی بیرون می‌آیند.


شریفی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات در مسیر احیای معادن کوچک و متوسط چیست، گفت: زمان زیادی برای پیشبرد یک کار اداری باید در ایران صرف کرد. همین کاغذبازی‌ها باعث شده است که نتوانیم در زمان کم به نتیجه مورد نظر دست یابیم. به عنوان مثال برای ساخت و احیای یک معدن باید دست کم از ۲۰ نهاد مجوز دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید