137454

271 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان مرکزی وصول شد

دنیای معدن - معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: 271 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در نیمه نخست امسال در این استان وصول شد.

«محسن بسارده» افزود: پنج میلیون و 333 هزار تن انوع ماده معدنی از 150 معدن استان در سال جاری استخراج شده است.
وی ادامه داد: 35 نوع ماده معدنی در استان مرکزی تولید می شود که مهمترین آن مس، سرب، روی، طلا، فلدسپات، سنگ آهن، آهک، سولفات سدیم، سنگ لاشه و تراورتن است.
بسارده خاطرنشان کرد: 29 پروانه اکتشاف معدنی جدید نیز در نیمه نخست امسال در این استان صادر شد.
معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: 17 پروانه بهره برداری معدنی جدید نیز با ظرفیت اسمی 326 هزار و 800 هزار تن امسال در استان مرکزی صادر شده است.
بسارده افزود: سرمایه گذاری معادن در سال جاری بیش از 73 میلیارد ریال است و فعالیت در این بخش 100 فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است.
وی افزود: معادن کانون محوری در حوزه کسب و کار و درآمدزایی و پیشبرد امور توسعه پایدار است که باید سهم خود آن در حوزه تولید و بالابردن درآمد ناخالص ملی به خوبی دیده شود.
سه هزار و 911 نیروی کار در 530 معدن استان مرکزی فعالیت دارند.
استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حدفاصل 2 منطقه زمین شناسی مهم کشور( منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.
این استان با 380 معدن و استخراج سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را بخود اختصاص داده است و تاکنون از 57 نوع ماده معدنی موجود در کشور 42 نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود 35 نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.
تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.
بیش از 42 نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.
برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید