137408

افت فروش سنگ آهنی ها در فصل پاییز

دنیای معدن - قطعا در سه ماهه سوم و آغاز شش ماهه دوم سال، برآورد این است که تولید و صادرات سنگ آهن و مشتقات آن با افت مواجه خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، گروه سنگ آهنی ها در شش ماهه دوم سال با وجود افت مقداری فروش، سودآوری مناسبی را ثبت کردند. دلیل این مسئله نیز افزایش نرخ ارز و در عین حال افزایش قیمت ها عنوان شده بود.

در همین حال مهرداد اکبریان، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت وگو با بورس آنلاین به افت مقداری فروش در فصل پاییز اشاره کرد و گفت که قطعا در سه ماهه سوم و آغاز شش ماهه دوم سال، برآورد این است که تولید و صادرات سنگ آهن و مشتقات آن با افت مواجه خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: می توان برای آن چند علت را در نظر گرفت؛ یکی از دلایل آن مسئله سامانه نیما است. این روند سبب شده که شرایط بازگشت ارز به کشور دشوار شود و بسیاری از شرکت ها به همین دلیل از صادرات منصرف شوند.

اکبریان گفت: ما برای واحد های تولیدی خود دو بازار بیشتر متصور نیستیم؛ بازار داخل و بازار صادراتی. برای وضعیت بازار خارج از کشور منتظر وضعیت تحریم ها و 13 آبان هستیم تا وضعیت حمل و نقل دریایی، بیمه و شیوه جابجایی پول مشخص شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید بازخورد خریداران را نیز نسبت به این تحریم ها ارزیابی کرد. آنگاه باید دید برخورد خریداران با ما چگونه خواهد بود و تحریم ها چه تاثیری خواهد داشت.

اکبریان خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز ما بالا دست زنجیره فولاد هستیم؛ اگر در نهایت با تولید و فروش نهاده های فولادی ما از جمله میلگرد، ورق، تیرآهن و غیره که به صنعت و طرح های عمرانی وابسته هستند و آنها هم به صادرات وابسته هستند، دچار کاهش شویم، مسلما این کاهش به صنایع بالادست از جمله صنایع معدنی نیز سرایت خواهد کرد و این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ، یکی دیگر از موانع این صنعت، سختگیری های دولت و صدور بخشنامه های متعددی است که تقریبا هر هفته از سوی یک وزارتخانه به حوزه معدن می رسد.

اکبریان بر این باور است که این مسئله سرمایه گذاران و بهره برداران را دچار سردرگمی کرده و علاوه بر تحریم ها، یکی دیگر از موانع مهم و تاثیرگذار سنگ آهنی ها شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پایان با اشاره به تاثیر قیمت های جهانی بر این صنعت عنوان کرد: قیمت های جهانی هنگامی بر این صنعت تاثیر مثبت می گذارد که سایر مولفه های تاثیرگذار بر این صنعت نیز در شرایط عادی باشد. ولی در شرایط فعلی، مشکلات به اندازه ای در تولید و صادرات زیاد است که قیمت جهانی فقط قسمتی از آن را پوشش می ده. در نتیجه حدس ما این است که در ادامه با کاهش تولید مواجه خواهیم بود. اگر نرخ جهانی پایین بیاید مجددا تولید را پایین می آورد، ولی افزایش آن با توجه به گلوگاه های موجود نمی تواند چندان مشوق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید