137395

احتمال افزایش قیمت سیمان/ صادرات ۱۲ هزار تن محصول در سال

دنیای معدن - دبیر انجمن کارفرمایان سیمان گفت: روند بازار در شش ماه نخست سال جاری به نسبت سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و به این معنا است که در سال جاری صنعت سیمان هیچ پیشرفت ویا پسرفتی نداشته است.

عبدالرضا شیخان در خصوص تولیدات سیمان در سال جاری بیان کرد: تولیدات سیمان در کشور بر اساس نیاز های بازار است این در صورتی است که کارخانه جات سیمان توانایی بالاتری برای تولید این محصول را دارند، اما با توجه به صرفه جویی در منابع انرژی، موظف هستیم که بر اساس نیاز های بازار به تولیدات خود ادامه بدهیم.

به گزارش دنیای معدن، وی با ذکر این مطلب که صنعت سیمان نیز مانند اکثر بازار ها و صنایع، متاثر از بالا رفتن نرخ ارز در کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل تولید کنندگان در چند ماه گذشته با مشکلات نقدینگی مواجه شده اند و قیمت تمام شده سیمان برای آن ها صرفه ی اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان در خصوص افزایش قیمت سیمان اظهار کرد: صنعت سیمان و چندی از کارشناسان مربوطه در تلاش اند که یک نرخ منطقی برای سیمان به دست آورند تا هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده صرفه اقتصادی داشته باشد و پیش بینی می شود که قیمت ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته باشد.

شیخان با بیان اینکه صادرات سیمان صرفه ی اقتصادی ندارد تصریح کرد: صادرات سیمان به دلیل حجیم بودن و ارزان بودن آن، یک تجارت کم سود برای کشور صادرکننده است ضمن اینکه بخشی از نیاز کشور های حوزه ی خلیج فارس و آسیای میانه توسط صنعت سیمان ایران برطرف می شود، با این وجود کشور ایران در حدود ۱۲ میلیون تن درسال این محصول را صادر می کند.

وی در خصوص تاثیر ساخت و ساز بر بازار سیمان خاطر نشان کرد: آمار ها نشان از رشد تعداد خانه های خالی در کشور را دارد و براین اساس میزان ساخت وساز در کشور کاهش پیدا کرده است در نتیجه با کاهش میزان ساخت وساز بازار سیمان کمی با رکود مواجه شده است، لازم به ذکر است که کارخانه جات ایران توانایی تولید بیش از حد کنونی را دارند.

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان گفت: هم اکنون هر تن سیمان به قیمت ۱۱۶ هزار تومان معامله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید