137359

تداوم آرامش نسبی معاملات در بازار جهانی فولاد

دنیای معدن - طی هفته گذشته بازار محصولات فولادی با روندهای متفاوتی روبه‌رو بود. سنگ‌آهن با رشد قیمت روبه‌رو شد و تقاضا برای خرید قراضه در بازارهای جهانی افزایش یافت. از طرفی شاهد ثبات در بازار بیلت دنیا بودیم اما مقاطع افت قیمت را از سر گذراند. در بازار ورق نیز کاهش قیمت در چین یک موضوع مهم بود که بازار را با خود همراه ساخت. مرکز فولاد ایران در گزارشی به بررسی تغییرات و شرایط حاکم بر بازار فولاد در هفته قبل پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

سنگ‌آهن بر مدار صعودی

هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین پس از نوساناتی جزئی به روند صعودی ادامه داده و از ۷۴ دلار در هر تن به حدود ۷۷ دلار رسید. در این بین حاشیه سود فولادسازان چینی رو به کاهش است از این رو برخی در خرید سنگ‌آهن در این قیمت‌های بالا تردید دارند؛ ولی فعلا موجودی سنگ‌آهن خلوص بالای استرالیا در بنادر پایین است. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران نیز آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۲ دلار بالا رفته و ۱/ ۳۲ دلار در هر تن فوب ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۸/ ۲۵ دلار به ۲۸ دلار افزایش یافت.

افزایش خریدها در بازار قراضه

هفته گذشته اما در بازار واردات قراضه در ترکیه خریدها افزایش داشت و قیمت را بالا برد. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۴ دلار رشد داشت و ۳۳۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر اعلام شد. ظاهرا موجودی قراضه تحویل نوامبر آمریکا در بازار ترکیه کم شده و آمریکایی‌ها قیمت را تا ۳۳۴ دلار نیز رسانده‌اند. چند محموله قراضه حوزه دریای بالتیک در ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر برای کیفیت‌های مختلف قراضه خریداری شده است. همچنین قراضه سنگین ۲۰-۸۰، خرد شده و بونوس آمریکا نیز ۳۳۱ تا ۳۴۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله شد. در این بین قیمت قراضه وارداتی از آمریکا در جنوب شرق آسیا به‌طور میانگین ۶ دلار افت داشته و ۳۲۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد. البته قیمت‌های پیشنهادی بین ۳۳۳ تا ۳۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بودند.

ثبات در بازار بیلت ادامه دارد

بیلت صادراتی چین هفته گذشته حدود ۵/ ۷ دلار افت قیمت را تجربه کرده و به ۵۲۰ دلار در هر تن فوب رسید. بیلت صادراتی سی‌آی‌اس نیز در ۴۵۵ دلار ثابت ماند و بازار بدون تغییر بود. قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا در ثبات بود و ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. فعالان بازار منتظر پایین آمدن قیمت‌ها بودند و فعالیت زیادی نداشتند. بیلت ترکیه نیز ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن در جنوب شرق آسیا بود. متوسط قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه از ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار به ۴۵۷ تا ۴۶۰ دلار رسید؛ همچنین بیلت صادراتی ترکیه ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار بود و خریداران به دنبال ۴۶۰ دلار بودند.

بازار مقاطع در نوسان

میلگرد صادراتی چین هفته گذشته ۸ دلار رشد داشته و ۵۷۸ دلار در هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز ۵ دلار ارزان‌تر شده و ۴۹۲ دلار ثبت شد. در ترکیه نوسان نرخ لیر موجب شد کارخانه‌ها قیمت میلگرد را به لیر بالا ببرند تا افت ارزش آن را جبران کنند. قیمت دلاری تا ۳ دلار رشد داشته ۵۰۳ تا ۵۰۸ دلار در هر تن درب کارخانه شد. در بازار داخلی اروپا میلگرد یک یورو بهبود داشته ۵۴۳ یورو در هر تن درب کارخانه شد. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

کاهش قیمت ورق در بازار چین

ورق در بازار داخلی چین هفته گذشته ارزان تر شد و رقابت در بازار‌های خارجی شدت گرفت از این رو ورق گرم صادراتی چین نیز ارزان شد. ورق گرم صادراتی با ۱۰ دلار افت هفتگی ۵۵۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. برخی کارخانه‌ها تا ۵۳۰ دلار را نیز برای فروش پذیرفتند. ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس با ۳ دلار رشد قیمت هفتگی به ۵۲۰ دلار در هر تن فوب رسید. قیمت‌های پیشنهادی بین ۵۱۷ تا ۵۲۳ دلار در هر تن فوب بود. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم هفته گذشته از ۸۴۲ دلار به ۸۳۵ دلار در هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در اروپا نیز ورق گرم یک یورو ارزان تر شده ۵۶۲ یورو در هر تن درب کارخانه شد.

دیدگاهتان را بنویسید