137318

بازار فولاد جهانی در لاک کاهشی

دنیای معدن - رصد خبرها در بازار مقاطع فولادی و محصول میانی(تولید ورق) جهانی نشان می‌دهد که این بازار سمت و سوی کاهشی در زمینه‌های تقاضا و قیمت را در پیش گرفته است، این در حالی است که این روند کاهشی به همان میزان باعث رشد تقاضا شده است. چشم‌انداز تقاضا در بازار چین نیز نشان می‌دهد که این شاخص در سال آینده نیز رشد نخواهد داشت.

قیمت مقاطع صادراتی چین کاهش یافت

صادر‌کننده‌های مفتول چین قیمت‌ها را نسبت به اواخر سپتامبر کمی پایین آورده‌اند چرا‌که تقاضا در مقاصد اصلی پایین است. با این حال تقاضای بالای بازار داخلی اجازه افت قیمت شدید را به بازار نداده است. قیمت پیشنهادی مفتول ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب است که ۱۰ دلار در هر تن نسبت به اواخر ماه قبل افت کرده است. در این‌باره از جمله علل منفی تاثیر‌گذار می‌توان به افت تقاضای خارجی و افزایش تولید چین اشاره کرد. از طرفی تقاضای داخلی هنوز مطلوب است ولی روند صعودی ممتدی ندارد.

افت قیمت اسلب صادراتی سی‌آی‌اس

در دو هفته اخیر بازار صادرات اسلب سی‌آی‌اس در سکوت نسبی بوده و قیمت‌ها رو به پایین بودند. قیمت‌های پیشنهادی تولید نوامبر ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که دو هفته قبل قیمت ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار در هر تن فوب بود. اغلب عرضه‌کننده‌ها تولید نوامبر را پیش‌فروش کرده‌اند و موجودی بازار کم است. با این حال خریداران هنوز به دنبال دریافت تخفیف بیشترند. در ترکیه هم اسلب سی‌آی‌اس ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است و تقاضا ناچیز است. در بازار آسیا نیز تخفیف‌ها کمی مورد توجه خریداران واقع شده و معاملات در ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا نهایی شد.

تقاضای فولاد چین سال آینده رشد نخواهد داشت

بر‌اساس آخرین گزارش‌های انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی شده که سال ۲۰۱۹ تقاضای فولاد در چین حدود ۷۸۱ میلیون تن بماند و نسبت به سال‌جاری تغییر نکند. ظاهرا از جمله علل این برآورد متوازن‌سازی مجدد اقتصاد چین و مقررات زیست‌محیطی است. این در حالی است که برای سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی رشد ۶ درصدی تقاضای فولاد اعلام شده است. در این بین نباید تاثیر تنش‌های تجاری ایجاد شده بین آمریکا و چین را بر تقاضای فولاد و برآورد ثبات سال آینده فراموش کرد.

البته اگر دولت چین تصمیم بگیرد برای کاهش اثر منفی تنش‌های اقتصادی، بسته‌های محرک اقتصادی عرضه کند آمار تقاضای فولاد نیز تحت‌تاثیر آن تغییر خواهد کرد. در این راستا بعید نیست در بخش زیر‌ساخت‌ها دولت چین اقداماتی حمایتی داشته باشد. هر سال تقاضای واقعی فولاد چین نسبت به برآورد‌های انجمن جهانی فولاد روندی رو به بالا و مثبت دارد از این‌رو بعید نیست برای سال آینده نیز این‌گونه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید