137287

مدیران به موضوع HSEEبه عنوان ضرورت و الزام نگاه کنند

دنیای معدن - معاون برنانه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: مدیران به موضوع HSEE به عنوان ضرورت و الزام نگاه کنند.

به گزارش دنیای معدن، امیر خرمی شاد، در همایش HSEE (ممیزی و عملکرد) با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در حوزه HSEEباید فرهنگ سازی شود، گفت: مدیران ارشد ایمیدرو واحدهای تابعه موضوع HSEE را با علاقه مندی و اشتیاق پیگیری کنند و خود را متعهد به اجرای کار بدانند.

وی ادامه داد: اگر علاقه و جدیت وجود داشته باشد، کارها به بهترین نحو انجام و نتایج خوبی حاصل می شود. واقعیت این است که اگر هر روز یک دهم درصد تغییر در کارها ایجاد کنیم، پس از 250 روز کاری طی یک سال، 25 درصد رویه ها ارتقا می یابد و طی 4 سال، 100 درصد رویه های سازمانی تغییر می یابند.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: باید ابزار لازم برای تغییر در حوزه HSEE فراهم شود و نیروی کار متخصص جذب شوند.

وی ادامه داد: اگر فردی در این حوزه کاری مثبت انجام داد، مورد تشویق قرار گیرد.

23 برنامه برای ممیزی واحدها

امیر ولدخانی، مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو در این همایش گفت: پس از آنکه بهداشت، ایمنی و محیط زیست وارد حوزه معدن و صنایع معدنی شد، ابتدا به صورت جدا بود که به دلیل حجم بالای دوباره کاری، برنامه ریزی مناسبی را طلب می کرد، به همین دلیل در همه واحدهای صنعتی و معدنی، رویکرد یکپارچه سازی در دستور کار قرار داده شد.

وی ادامه داد: با دستور وزارتخانه، انرژی به این حوزه اضافه شد. هدف داشتن رویکرد سیستماتیک بود تا بخش ها به صورت یکپارچه و یکسان کارها را انجام دهند و از دوباره کاری جلوگیری شود.

ولدخانی گفت: هدف ما از ممیزی، رتبه بندی واحدها نیست بلکه کمک به ارتقای سطح HSEE بود.

وی ادامه داد: موفقیت شرکت ها حاصل تلاش و عملکرد مدیران ارشد شرکت هاست.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو با اشاره به برنامه ممیزی واحدها گفت: در سال 96، 23 برنامه با 230 بند برای ممیزی واحدها و طرح ها شامل ساختار مدیریت HSEE، زیرساخت ها، سیستم های مدیریتی، تعهد مدیران ارشد، تدوین اهداف و برنامه های سالانه، تامین بودجه، کمیته تخصص HSE، تشریک مساعی با مدیریت، سیستم مشارکت کارکنان مدیریت HSEE و برنامه های آموزشی و....است.

وی ادامه داد: در این برنامه ممیزی، 38 گروه ممیزی در 17 نوبت انجام شد. دراین برنامه، علاوه بر 29 شرکت و طرح سال قبل، واحدهای جدیدی نظیر طرح های فولادی استانی و معادن 3،2، 4 و 5 گل گهر سیرجان ممیزی شدند.

ولدخانی تصریح کرد:تعداد ممیز از 19 نفر ممیز به 28 نفر ممیز در ممیزی عملکرد سال 96 افزایش یافته است . همچنین در سال 96، 107 نفر روز ممیزی و در سال 97، 174 نفر روز ممیزی انجام شد.

وی افزود: در سال قبل، واحدهای خیلی ضعیف 21 درصد و امسال 4 درصد بودند و 17 واحد دارای رشد عمکلرد نسبت به سال قبل بوده اند.

الزامات HSEE

اصغر آزاده رنجبر، کارشناس محیط زیست ایمیدرو در این همایش اهم قوانین و مقررات (ملی و سازمانی) حفاظت از محیط زیست سازمانی را برشمرد و گفت: در قراردادهای واحدهای تابعه ایمیدرو، توجه به موارد قانونی HSEE شامل مدیریت پسماند، مدیرت فاضلاب، فضای سبز، خوداظهاری در پایش، حفاظت فنی و بهداشت کار، کمیته ترافیک مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با اجرای بخشنامه های پروژه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست از موازی کاری و اتلاف سرمایه های سازمان جلوگیری می شود و موجب ارتقای کیفیت پروژه ها می شود.

آزاده رنجبر همچنین به مواد مربوط به حوزه HSEE در قانون برنامه ششم توسعه مشتمل بر بخش 8 و 9، ماده 15 (اختصاص 10 درصد از فضا برای احداث فضای سبز) و ماده 16 تبصره 1 (ضرورت نمونه برداری، اندازه گیری، پالایش و کنترل مستمر آلودگی هوا برای واحدهای 50 نفر به بالا) اشاره کرد.

مسئولیت مدیران در ایمنی و بهداشت

علی بهمنی، کارشناس ایمنی ایمیدرو در این همایش با اشاره به مسئولیت مدیران در اجرای موضوع ایمنی و بهداشت به تشریح مواد قانون کار پرداخت و گفت: در فصل چهارم این قانون، مواد قانونی مختلف اعم از ماده 85، 91،92، 93، 95 و 171 به موضوع حفاظت و بهداشت کار پرداخته است که مدیران واحدهای باید به این الزامات توجه کنند تا با مشکلات جانبی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: همچنین در مواد 12، 14، قانون مسئولیت مدنی و مواد 175، 176، 177 و 184 فصل یازده قانون کار به موضع جرائم مرتبط با حوزه ایمنی و بهداشت کار اشاره شده است.

اجرای اچ اس ایی ایی از آموزش مهم تر است

ایرج محمدفام، مشاور ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو در این همایش با بیان اینکه ایمنی متوقف کردن کار نیست، گفت: آموزش اچ اس ایی ایی کار ساده ای است اما اجرا و تداوم آن مهم است. اجرای ایمنی و اچ اس ایی ایی مطلوب است اما نمی توان به هر قیمتی آن را اجرا کرد.

وی ادامه داد: اچ اس ایی ایی سرمایه گذاری است و قابل برگشت است. در برخی کشورها نرخ بازگشت سرمایه در اچ اس ایی ایی 240 درصد است.

محمدفام گفت: در انگلستان طی یک سال، در حوزه اشتغال 144 نفر فوت شدند که این میزان، 14.9 میلیارد پوند هزینه داشت. در ایران، طبق آمار جهانی، سالانه بالای 3 هزار نفر در ایران در حوزه اشتغال فوت می کنند که با مقایسه هزینه تعداد کشته ها در انگلستان، رقم بسیار بالایی می شود.

وی ادامه داد: هزینه سالانه حوادث جاده ای در ایران طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، 8 درصد تولید ناخالص ملی است.

مشاور ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو به 5 اصل ضروری در حوزه اچ اس ایی ایی اشاره کرد و گفت: این اصل ها شامل جدی گرفتن مدیریت ریسک، کنار گذاشتن ساده لوحی، جدا نبودن ایمنی از تولید، امکان نداشتن مقاومت در مقابل همه خطرها و اعتماد به متخصصان است.

دیدگاهتان را بنویسید