137284

قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان جایی ندارد

دنیای معدن -علی محمد بٌد، کارشناس صنعت سیمان رفت و نظر وی را نسبت به چالش های روز این صنعت جویا شد. وی اعتقاد دارد، قیمت گذاری دستوری و مشکلات بر سر راه صادرات مهم ترین عواملی هستند که موجب تضعیف تولیدکنندگان این حوزه شده است.

علی محمد بٌد کارشناس صنعت سیمان، در گفت وگو یی به قیمت گذاری دستوری صنعت سیمان در کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید سیمان کشور حدود 85 میلیون تن و میزان مصرف سالانه این محصول حدود 48 میلیون تن برآورد می شود. بالاترین میزان مصرف سیمان کشور برابر 56 میلیون تن و مربوط به زمان اوج ساخت مسکن مهر بود و پس از آن هیچگاه مصرف سیمان کشور به این رقم نرسید. همچنین سال گذشته حدود 12 میلیون تن صادرات سیمان از کشور انجام شد که باوجود این میزان صادرات، سال گذشته حدود 25 میلیون تن از ظرفیت تولید این صنعت خالی بود.

وی افزود: باوجود تولید محصول مازاد در این صنعت و فضای کاملا رقابتی، دولت همچنان به دنبال آن است که با قیمت گذاری دستوری بازار را کنترل کند. طی سال های گذشته، چند مرتبه سیمان از روند قیمت گذاری دستوری خارج شد اما همچنان برخی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن هستند تا بازار را به روش سنتی و قیمت گذاری دستوری کنترل کنند.

علی محمد بٌد در ادامه افزود: معضل بعدی این صنعت افزایش نرخ ارز و قیمت تمام شده محصولات است و درحال حاضر تولیدکنندگان سیمان با مشکل تامین سرمایه در گردش، پرداخت بدهی های بانکی و... مواجه هستند. وی در ادامه گفت: در قیمت گذاری دستوری افزایش قیمت تمام شده محصول ما در نظر گرفته نمی شود. به عنوان مثال قیمت خرید پاکت سیمان 3 برابر قیمت پاکت در سال گذشته شده و چنین مواردی موجب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود. قیمت گذاری دستوری و عدم توجه به چنین مواردی موجب می شود که تولیدکنندگان سیمان به سمت فروش فله محصول بروند و برخی خرده فروشان اقدام به بسته بندی و فروش محصول کند که در این میان اتفاقاتی نظیر اضافه کردن محصول با کیفیت کم در سیمان نیز اتفاق می افتد که در نهایت مصرف کننده متضرر شود.

بٌد در ادامه گفت: دولت باید به جای قیمت گذاری دستوری زمینه را برای صادرکنندگان تسهیل کند که این امر نیازمند بسترسازی صادرات، ایجاد ترمینال های صادراتی و توسعه حمل ونقل ریلی است.

در 6 ماه ابتدایی سال، میزان صادرات سیمان کشور به علت افزایش نرخ ارز رشد داشت. وی افزود: صادرات سیمان ارزآوری بالایی برای کشور به همراه دارد زیرا برای تولید هر تن سیمان 1.5 تا 2 دلار صرف واردات مواد اولیه مورد نیاز می شود اما در ازای هر تن سیمان 22 دلار ارز حاصل می شود.

بنابراین باتوجه به وجود ظرفیت مازاد در این صنعت انتظار می رود که دولت از طرفی اقدام به قیمت گذاری دستوری بدون توجه به قیمت تمام شده نکند و از طرف دیگر امکان افزایش صادرات که نتایج مثبتی برای کشور به همراه دارد را نیز فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید