137271

امکان ۱۵۰۰ ریال سوددهی هر سهم فولاد خراسان

دنیای معدن - شرکت فولاد خراسان یکی از شرکت های بزرگ فولاد سازی کشوربوده که انواع میلگرد، محصولات سبک ساختمانی، شمش وآهن اسفنجی را تولید می کند. مجتمع فولاد خراسان در منطقه ای به مساحت ۶۰۱۱ هکتار واقع در ۶۱ کیلومتری شمالغرب شهرستان نیشابور توسط شرکت کوبه استیل ژاپن احداث شده است.

محصولات سبک ساختمانی (انواع میلگرد و تیرآهن و...) مهم ترین محصول شرکت به شمار می آید که بیش از 60 درصد ترکیب مبلغ فروش را به خود اختصاص داده است.

عملکرد شش ماهه در یک نگاه

شرکت در شهریور ماه موفق به فروش 95 میلیارد تومان از انواع محصولات خود شد این عدد در مرداد ماه برابر با 156 میلیارد تومان بود که این کاهش مبلغ فروش بیشتر به خاطر کاهش فروش در گندله در ماه جاری است. مجموع فروش شرکت در 6 ماه نخست سال ماه به 1092 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 45 درصدی داشت. در نمودار شماره یک مبلغ فروش شرکت به صورت ماهانه نمایش داده شده است.

همچنین مقدار فروش شرکت در شهریور ماه 29 هزار تن بود که این عدد در مرداد برابر با 74 هزار تن بوده است. مجموع مقدار فروش شرکت در نیمه نخست سال به 467 هزار تن رسیده است که این عدد در سال 96، 567 هزار تن بوده است. در مجموع از منظر مقداری شاهد کاهش مقدار فروش در شرکت بوده ایم. در نمودار شماره دو مقدار فروش شرکت به صورت ماهانه نمایش داده شده است.

البته نرخ فروش محصولات ساختمانی و شمش شرکت در شهریور ماه در مقایسه با ماه گذشته رشد 15 و 13 درصدی داشت. در نمودار شماره سه روند نرخ های فروش محصولات میانی شرکت به صورت ماهانه در سال مالی 97 و مقایسه آن با سال 96 نمایش داده شده است.

رشد سه برابری در ساختن سود

بر اساس این گزارش، شرکت در سه ماهه نخست سال 97 موفق به ساختن سود 94 ریالی شد. که با احتساب افزایش سرمایه شرکت، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد سه برابری داشت.

مفروضات تحلیلی برآورد سود سال 96

رشد مقدار فروش

مقدار فروش برابر با پیش بینی خود شرکت در نظر گرفته شد. کل مقدار فروش شرکت در سال 96برابر با 1.141 هزار تن بود که شرکت در آخرین گزارش تفسیری خود با رشد 7 درصدی این عدد، مقدار فروش خود را 1.215 هزار پیش بینی کرد. همچنین مجموع فروش صادراتی شرکت در سال 96 حدودا 11 درصد بود، این در حالی است که در سال جاری این مقدار رو به افزایش بوده و تا 34 درصد پیش بینی شد..

نرخ فروش

نرخ فروش محصولات در 6 ماه دوم سال بر اساس شمش 3300 تومانی در نظر گرفته شده است.

نرخ مواد اولیه

نرخ مواد اولیه نیز بر اساس شمش 3300 تومانی در نظر گرفته شده است.

سربار

میزان سربار نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر پیش بینی شده که بخشی از آن را می توان به دلیل افزایش قیمت الکترود مصرفی شرکت در نظر گرفت.

همانطور که در صورت سود و زیان مشاهده می شود، سود برآوردی هر سهم با توجه به مفروضات در نظر گرفته شده بالا برابر با 989 ریال پیش بینی شده است که در صورت افزایش نرخ فروش شمش و یا نرخ دلار می تواند تا حوالی 150 تومان نیز پیش رود.

اما نکته حائز اهمیت در خصوص مقدار فروش شرکت است که در 6 ماهه نخست سال مقدار فروش شرکت نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است. اگر مقدار فروش شرکت در 6 ماهه دوم سال همچون نیمه نخست سال شود و نتواند از نظر مقدار پیشرفتی در فروش خود داشته باشد، سود هر سهم شرکت حوالی 50 تومان پیش بینی می شود. البته باید منتظر گزارش آبان ماه شرکت ماند تا وضعیت مقداری فروش شرکت مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید