137220

بار صنعت بر دوش معدن

دنیای معدن - با وجود رشد بخش معدن، تولید صنعتی منقبض شد.

تازه ترین آمارهای مرکز آمار از شاخص های صنعتی و معدنی کشور نشان می دهد که معدن در حال بازگشت به روزگار خوش خود است .

به گزارش دنیای معدن، تازه ترین آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب نماگر های شاخص تولید بخش های صنعت و معدن و کشاورزی ارایه داده است، نشان می دهد که شاخص مقدار تولید بخش معدن (به استثنای استخراج نفت و گاز طبیعی) در بهار ۹۷ به ۹۸٫۴ واحد رسیده است که نسبت به دوره قبل (زمستان ۹۶) حدود ۱٫۵ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل (بهار۱۳۹۶) به میزان ۲٫۰ درصد افزایش داشته است.

رشدی که حاکی از به ثمر رسیدن توجه ها به این بخش طی سال های گذشته است که از سال ۸۴ تا ۸۸ در دولت نهم شاهد آن بودیم و بخش صنعت و معدن به مدد رشد معدن توانست طی سال های متمادی رشد مثبتی را برای این بخش ثبت کند.

طی سال های گذشته بخش معدن به دلایل مختلف از جمله فرسوده بودن ماشین آلات معدنی، توجه کمتر به بخش معدن در بخش سرمایه گذاری ها به دلیل تحریم های اقتصادی و … توالی ثبت رشد مثبت خود را از دست داده بود اما با توجه به آمارهایی که به تازگی در این باره منتشر شده است، مجددا می توان به بازگشت معدن به روزهای خوشش امیدوار بود .

البته این آمار ها در بخش صنعت و کشاورزی با وجود انعقاد قراردادهای مختلف تولید شایان توجه نیست، چرا که طبق این آمارها شاخص مقدار تولید بخش صنعت در بهار ۹۷ به ۹۳٫۰ واحد رسیده است که نسبت به دوره قبل (زمستان ۹۶) و دوره مشابه سال قبل (بهار ۹۶) به ترتیب به میزان ۹٫۸ درصد و یک درصد کاهش داشته است. نکته قابل توجه آن است که در زمستان ۹۶ این شاخص به عدد ۱۰۳٫۱ واحد رسیده که حاکی از مطلوبیت مقدار تولید بخش صنعت در دوره مذکور است.

همچنین شاخص مقدار تولید بخش کشاورزی در بهار ۹۷ به ۸۴٫۰ واحد رسیده است که نسبت به دوره قبل (زمستان ۹۶) نزدیک به ۳۶٫۰ درصد افزایش داشته است. ولی نسبت به دوره مشابه سال قبل (بهار۹۶) به میزان ۱٫۳ درصد کاهش داشته است.

این اطلاعات همچنین با اشاره به جداول و نمودارهای منتشر شده تاکید دارد که طی دوره یک ساله بهار ۱۳۹۶ تا بهار ۱۳۹۷، مقادیر تولید بخش معدن (جز استخراج نفت و گاز طبیعی) روند افزایشی داشته، ولی مقادیر تولید بخش کشاورزی ابتدا روند نزولی و سپس روند صعودی را طی کرده است. از سوی دیگر مقادیر تولید بخش صنعت، ابتدا روند افزایشی داشته و سپس با کاهش مواجه بوده است.

شاخص کلیدی عملکرد اقتصادی در اکثر کشورها و از مهم ترین نماگرهای کوتاه مدت اقتصادی در آمار رسمی است که در برخی کشورها هم به صورت مستقل و هم در مقایسه با سایر شاخص های کوتاه مدت برای ارزیابی عملکرد اقتصادی و تهیه حساب های ملی مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص اطلاعاتی برای ایجاد سیاست های اقتصادی و همچنین پیش بینی آینده اقتصادی فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید