137213

لغو قرارداد استخراج معادن با آمریکا و بریتانیا؛ خواست مردم افغانستان

دنیای معدن -جوامع مدنی افغانستان برلزوم لغو قرارداد استخراج معادن توسط آمریکا و بریتانیا در آن کشور تاکید کردند.

به گزارش دنیای معدن؛ جوامع مدنی افغانستان روز یک شنبه در نشست مشترکی در کابل هشدار دادند، واگذاری قرارداد استخراج معادن طلا و مس به آمریکا و بریتانیا غیرقانونی است و باید لغو شود، در غیر این صورت مردم خود اقدام خواهند کرد.
اخیرا وزارت معادن افغانستان اعلام کرد، «نرگس نهان» وزیر معادن این کشور دو قرارداد برای استخراج معدن مس در ولایت سرپل و معدن طلای بدخشان را با شرکت های بریتانیایی و آمریکایی به امضاء رسانده است.
«گل احمد مددزی» معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان در نشست کابل گفت، دولت کابل این قرارداد را بر اثر فشارهای بریتانیا و آمریکا به امضاء رسانده است.
«عزیز رفیعی» رئیس جامعه مدنی افغانستان نیز گفت، امضای قرارداد استخراج معادن طلا و مس با آمریکا و بریتانیا همزمان با انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، موضوعی برنامه ریزی شده و خطرناک است.
«سید اکرام افضلی» رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان هم از بریتانیا و آمریکا خواست که دست از تاراج معادن آن کشور بردارند.
پیش از این نیز گزارش هایی درباره استخراج مخفیانه سنگ های قیمتی و اورانیوم توسط نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان منتشر شده بود که واکنش سنا و پارلمان افغانستان را درپی داشت.
ارزش منابع غنی افغانستان شامل مس، طلا و سایر عناصر معدنی کمیاب دیگر بیش از سه تریلیون دلار تخمین زده می شود که آمریکا درصدد تاراج آن است.

دیدگاهتان را بنویسید