137181

وجود ۶۰۰۰واحد فرآوری سنگ در کشور/ تنها ۱۵۰ واحد صادراتی هستند

دنیای معدن -دبیر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ ایران گفت: در حال حاضر شش هزار واحد فرآوری سنگ در کشور فعالیت دارند که از این تعداد تنها ۱۵۰ واحد، صادراتی هستند.

به گزارش دنیای معدن، احمد شریفی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ کشور در محلات، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت واحدهای صنعتی حوزه سنگ ایران، بیش از سالانه ۲۷ میلیون تن است.

دبیر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ ایران افزود: این ظرفیت در حقیقت برمبنای ارزیابی صورت گرفته ارزشی بیش از سه میلیارد دلار دارد که با احتساب سایر ظرفیت های حوزه سنگ کشور، به بیش از هفت میلیارد دلار می رسد.

شریفی بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که علیرغم وجود پتانسیل ذکرشده در کشور، تولید در بخش سنگ بسیار کمتر از ظرفیت موجود است.

دبیر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ ایران خاطرنشان ساخت: در حوزه صادرات سنگ کشور نیز دچار مشکلات و ابهاماتی هستیم، از جمله اینکه صادرات سالانه هفت میلیون تن است، اما وزارت صنعت اذعان دارد که این میزان ۱۲ میلیون تن می باشد، باید به جامعه اطلاعات درست داده شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شش هزار واحد فرآوری سنگ در کشور وجود دارد که از این تعداد ١٥٠ واحد، صادراتی هستند. سنگ ایران به قیمت نازل متری ٤٠ هزار تومان به دلالان خارجی فروخته می شود، درحالی که قیمت واقعی آن بسیار بالاتر است.

دبیر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ ایران ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر صنعت سنگ کشور در تامین ماشین آلات و... با مشکل مواجه است. جلسه شورای سیاستگذاری صنعت سنگ کشور یک سال است که تشکیل نشده و تقاضای رسیدگی به این وضعیت را داریم.

شریفی عنوان کرد: در سند چشم انداز صادرات سنگ کشور، انواع مباحث حمایتی از معادن عنوان گردیده اما اجرایی نشده است و می طلبد که این مساله مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ کشور در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع در ۳۵۰ غرفه برپا شده که در آن آخرین دستاوردهای حوزه سنگ های معدنی و تزئینی در زمینه های فرآوری سنگ های ساختمانی، معادن سنگ، ماشین آلات استخراج معدنی، قطعات و لوازم سنگ بری، معدن و ماشین آلات تخصصی و سایر صنایع وابسته به این صنعت به نمایش درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید