137178

استارت آپ های معدنی، فصل جدیدی از تحول در معادن

دنیای معدن - کشور ما باید تجربیات جهانی در هر مسیری را برای خود استفاده کند. نگاه معدنکاران در کشور ما باید از سنتی به مدرن و نوآوری های جدید تغییر یابد و نگاه ها در تمامی مراحل معدنکاری و حتی در واگذاری ها نیز نوآورانه باشد.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در خصوص ورود استارت آپ ها و نقش آن در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: کشور ما باید تجربیات جهانی در هر مسیری را برای خود استفاده کند. نگاه معدنکاران در کشور ما باید از سنتی به مدرن و نوآوری های جدید تغییر یابد و نگاه ها در تمامی مراحل معدنکاری و حتی در واگذاری ها نیز نوآورانه باشد.

بهرامن گفت: در این نوآوری ها باید همه موارد لحاظ شوند. به طور مثال اگر بازار برای محصول وجود نداشته باشد، آیا می توان جریان تولید را برقرار کرد؟

وی به نبود نوآوری در بخش معدن اشاره و بیان کرد: متاسفانه ورود استارت آپ ها در بخش معدن کشور ما دیده نشده است. البته استارت آپ هایی در بخش عرضه و خدمات در کشور ما وجود دارند و اتفاقا استفاده از آن ها نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. اما بخش معدن هنوز نتوانسته است از این نوآوری بهره مند شود.

رئیس خانه معدن هدف از تحول را معرفی توانمندی های کشور در همه زمینه ها دانست و اظهار داشت: پتانسیل های کشور ما باید به شکل مطلوب در عرصه جهانی مطرح شود. در حال حاضر نگاه موجود این است که افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در داخل کشور، با نگاه به نوآوری های و استفاده از تکنولوژی های جدید به حوزه معدن ورود کنند.

وی با بیان اینکه با اتخاذ این رویکرد و برگزاری نشست های تخصصی، جرقه استفاده از استارت آپ ها در بخش معدن زده شد، گفت: در این زمینه پتانسیل افراد جوان و جویای کار مورد استفاده قرار می گیرد. نگاه افراد فارغ التحصیل حوزه معدن باید از سنتی به نگاه جدید تغییر یابد و به طور حتم ورود این افراد به حوزه استارت آپ های معدنی با نگاه تخصصی، می تواند نقش موثری را در ارتقای تکنولوژی، بهبود بازار و حتی توسعه بخش معدن داشته باشد.

بهرامن به نقش جوانان در نوآوری ها اشاره کرد و افزود: در خانه معدن نقش استارت آپ ها با نگاه به پتانسیل جوانان و فارغ التحصیلانی که منتظر ورود به فعالیت های اقتصادی هستند، لحاظ شده است. به نظر می رسد که این طرح کاملا موفق خواهد بود و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

رئیس خانه معدن در پایان از مسئولان معدنی درخواست کرد: فعالان معدنی باید تبدیل نقش سنتی به مدرن و نوآورانه را نیز بپذیرند. قاعدتا یکی از فاکتورهای مهم این است که آموزش ها برای ورود به حوزه های جدید در نظر گرفته شوند تا بخش معدن بتواند از این تغییر به بهترین نحو منتفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید