137176

چرا معدنی ها به سامانه نیما ارز نمی دهند؟

دنیای معدن - با وجود تعیین زمان دولت برای صنایع معدنی، این صنف ارز حاصل از صادرات خود را در بازار ثانویه عرضه نمی کند.

به گزارش دنیای معدن، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی ( نیما ) از پنجم اسفند سال ۹۶ در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت و پس از ابلاغ سیاست ها، مقرر شد شرکت های دولتی، شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده ارزهای صادراتی خود را در این سامانه عرضه و به فروش برسانند.

فروش در بازار آزاد معدنی ها را هوایی کرد

صمدی رئیس کمیسون معدن خانه اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عرضه نکردن به موقع ارز و پایبند نبودن صنایع معدنی به تعهداتشان در بازار ثانویه، مشکلات بازار فعلی ارز کشور را افزایش داده است.

رئیس کمیسون معدن خانه اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر قیمت دلار در سامانه نیما حدود 8 تا 9 هزار تومان است که نرخ خوبی برای صادر کنندگان مواد معدنی محسوب می شود. در 6 ماه گذشته تولیدکنندگان محصولات معدنی بدون هیچ تعهد صادراتی اقدام به عرضه محصولات به بازارهای جهانی کردند و ارز حاصل از صادرات را در بازار با قیمت آزاد و سود بالا به فروش رساندند و همین امر موجب هوایی شدن آنها شد و حالا توقع زیادی است که به سامانه نیما با ارز 8 هزار تومان بازگردند.

صمدی افزود: دولت باید برنامه ای را در دستور کار قرار دهد تا معدنی ها با توجه به نیاز ارزی برای تأمین تجهیزات و تضمین اعتبار به این صنایع، فضایی را ایجاد کند تا معدنی ها ارزهای صادراتی خود را در این سامانه تجاری عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده مشکلات تامین ارزی در سامانه نیما + فیلم

نرخ ارز بازار آزاد تفاوتی با سامانه نیما ندارد

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: زمانی صادرکنندگان غیرنفتی حاضر به تزریق ارز به بازار ثانویه می شوند که نرخ بازار آزاد کاهش یابد، اما اگر این اتفاق نیفتد آنها هیچ تمایلی نشان نخواهند داد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام صادرکنندگان ملزم به واریز ارز به سامانه نیما هستند، گفت: صادرکنندگان غیرنفتی شامل معادن، بخش خصوصی، پتروشیمی ها و فولادی ها ملزم به اریز ارز به سامانه نیما می شوند اما موارد فوق دلیل عدم عرضه ارز آنها به سامانه نیماست.

لاهوتی بیان کرد: در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد متفاوت است که واردات را برای ارز بگیران نیمایی جذاب و بازار آزاد را برای عرضه ارز صادرکنندگان مورد پسند می کند.

هزینه تأمین تجهیزات و ماشین آلات مانع عرضه به سامانه نیما می شود

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، درباره عرضه نشدن ارزهای صادراتی از سوی سامانه نیما گفت: باتوجه به مشکلاتی که امروز در بخش معدن وجود دارد خانه معدن به صورت دائمی و به عنوان متولی بخش معدن این موارد را پیگیری می کند، برخی از معدنی ها معتقدند چون ماشین آلات و تجهیزات معادن را به هزینه خودشان وارد و تأمین می کنند نیاز به ارز های به دست آمده از صادرات دارند و همین موضوع موجب شده که تولیدکنندگان این صنایع کمتر ارز وارد سمانه نیما کنند.

رئیس خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر نسبت به قبل شرایط مثبت تر شده است و امروز با یک تعادل قیمت روبه رو هستیم و امیدواریم این هیجان ها که باعث خوشحالی دلال ها می شود در کشور متوقف شود و بخش تولید سرجای خودش قرار گیرد، تا ما بتوانیم در جهت اقتصاد مقاومتی قدم مثبتی برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید