137174

۶.۵ میلیون تن مواد معدنی امسال از معادن گیلان استخراج شد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در شش ماهه نخست امسال ۶.۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان گیلان استخراج شد.

فرهاد دلق پوش در رشت اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال و بر اساس گزارشات واصله 6.5 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن گیلان استخراج شده است که در مقایسه با آمار برداشت های سال گذشته از رشد خوبی نیز برخوردار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد: طبق آمارها که از برداشت بیش از 6 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن گیلان حکایت دارد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 58 درصدی میزان استخراج و مواد برداشت شده از معادن استان گیلان هستیم.

دلق پوش از رشد 52 درصدی استخراج معادن گیلان در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: در حال حاضر 8 درصد مناطق استان از پتانسیل و ظرفیت های لازم جهت برداشت مواد معدنی برخوردار هستند به طوری که در سال گذشته بالغ بر 10 میلیون تن مواد معدنی در گیلان برداشت شد.

وی اصلاح فرآیندهای مربوط به صدور مجوز برداشت شن و ماسه را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای ساماندهی بیشتر در این بخش تشکیل شورای معادن استان، تشکیل کارگروه تعامل با منابع طبیعی و کارگروه های مرتبط از برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به دیگر برنامه های این سازمان اشاره کرد و بیان داشت: برای مشخص شدن فرآیندها در بخش برداشت شن و ماسه فعال سازی معادن غیرفعال و مسئله شفاف سازی میزان نیاز به مصالح در گیلان به طور جدی توسط این سازمان پیگیری می شود.

دلق پوش با بیان اینکه شهرداری های استان برای انجام پروژه های عمرانی خود نیازمند شن و ماسه هستند تصریح کرد: برای پاسخ به نیازهای پیمانکاران پروژه های عمرانی به شن و ماسه هم اکنون 72 واحد دانه بندی با ظرفیت تولید متوسط سالانه 100 هزار تن در گیلان فعال هستند.

وی به مهم ترین مشکلاتی که در مسیر انجام پروژه های عمرانی گیلان قرار دارد اشاره کرد و ابراز داشت: عرصه های معدنی موجود در گیلان در مقایسه با تقاضاهایی که در این بخش وجود دارند محدودند و همین عامل به یکی از مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت استان تبدیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برخی از مشکلات معدن کاران گیلانی را برشمرد و افزود: به علت عدم موافقت شرکت آب منطقه ای و یا اداره کل منابع طبیعی استان گیلان جهت واگذاری معادن به ایجاد مشکلات و چالش های بسیاری در حوزه فعالیت های معدنی انجامیده است.

دلق پوش عدم اعلام نظر صریح دستگاه ها در پاسخ به استعلامات جهت ارائه مجوز بهره برداری معادن را نیز مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: وجود معارضین محلی و یا مالکیت اراضی محدوده های معدنی از دیگر چالش های موجود در مسیر فعالیت مؤثر بهره برداران عرصه های معدنی گیلان است.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید