137163

پرهیز از بخشی‌نگری در معادن

دنیای معدن -یک کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: اگر به معدن، نگاه بخشی‌نگری باشد، نه اقتصاد کشور باقی می‌ماند نه محیط زیست، پس ذخایر زیر زمینی باید با ضابطه و منطق مورد بهره برداری قرار گیرد.

هرمز محمودی‌راد گفت: در مورد معدن و محیط زیست، نخست باید به این باور برسیم که از ذخایر زیر زمینی (معادن) کشور استفاده کنیم یا نه و اگر به انجام این امر معتقد هستیم باید راه و روشی را پیش بگیریم که بین بهره برداری و سرزمین (اکوسیستم) تعادل برقرار باشد ؛ پس این تعادل - که به توسعه پایدار منتهی می شود- باید مورد توجه قرار گیرد .

کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه معدن بوکسیت تاش شاهوار (در شهرستان شاهرود)، منطقه حفاظت شده، اثر ملی طبیعی، پارک ملی یا جزء مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نبوده، بلکه به عنوان منطقه آزاد محسوب می شود، گفت: با قانون معادن - مصوبه مجلس-، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مناطق تحت مدیریت موظف است نسبت به ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی و تصویب آن در کمیسیون ویژه خود برای صدور مجوز زیست محیطی معادن اقدام کند .

وی افزود: معدن تاش تا حدودی از این مساله مستثنی نیست البته بدان معنا نیست که بهره برداران به امان خدا رها شوند. بلکه دستگاه های نظارتی نظیر سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع به طور مستمر فعالیت ها را مورد نظارت و بررسی قرار می دهند .

محمودی راد با اشاره به اینکه در معدن تاش، سازمان جنگل ها و مراتع بر اساس رسالت قانونی خود مجوز داده و شروطی را برای بهره برداری در آنجا در مجوز خود قید کرده است، تصریح کرد: به همین دلیل هنگام بهره برداری، اداره کل منابع طبیعی و اداره حفاظت محیط زیست استان سمنان بر فعالیت های این معدن نظارت دارند. این فعالیت ها در چارچوب ضوابط و مقرارت سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست براساس مولفه های مندرج در قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست نظیر آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک است .

وی ادامه داد: آنچه ما در معدن یاد شده مشاهده می کنیم مدیریت معدن به نحوی در آنجا بهره برداری می کند که با ضوابط ابلاغ شده از سوی سازمان جنگل ها و مراتع، حداقل تخریب را داشته باشد. نمی گوییم بهره برداری بدون هیچ گونه اثرات سوئی انجام می شود، چرا که بالاخره از دل زمین منابع استخراج می شود و بحث اقتصادی آن در کشور بسیار باارزش است .

محمودی راد تاکید کرد: اگر با طیف های مختلف مرتبط با حوزه معدن، همسویی و همگرایی نداشته باشیم، آنجا اقداماتی انجام دهیم نه مدیریت معدن می تواند درست کار کند و نه فرصت و مجال خواهیم داد که مدیریت آن برنامه های بازسازی و بهسازی را انجام دهد .

وی ادامه داد: اگر در این حوزه، بخشی نگری باشد نه اقتصاد کشور باقی می ماند نه محیط زیست کشور. این ذخایر زیر زمینی باید با ضابطه و منطق مورد بهره برداری قرار گیرد .

محمودی راد گفت: به جای کشمکش، نشست های تخصصی و کارشناسی بگذاریم و از این ظرفیت تخصصی، تجهیزاتی و ماشین آلاتی معدنی برای بهبود مسائل زیست محیطی معدن گام برداریم. در معدن ممکن است تعدادی پوشش گیاهی از بین برود اما بعد می توان احیا کرد .

کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی با اشاره به ایرادهای مطرح در مورد آلودگی آب، خاک و تخریب منطقه شاهوار، گفت: در مورد آب، غیر ذرات معلق هنگام بارش باران، آلودگی چندانی نداریم. در مورد آلودگی خاک نیز با توجه به اینکه این معدن، بخش فرآوری ندارد و تنها ماده معدنی به کارخانه جاجرم انتقال داده می شود، آلودگی خاک هم وجود ندارد .

وی افزود: در مورد تخریب معدن، بخشی از آن اجتناب ناپذیر است و باید بازسازی و احیا کنند .

محمودی راد با بیان اینکه در کشور ما استخراج معادن تاکنون به صورت تونلی متداول نشده است بلکه معدن با ماشین آلات موجود استخراج می شود، گفت: در معدن تاش، مدیران معدن با توجه به نظارت اداره کل منابع طبیعی تلاش کرده اند که از گونه های طبیعی حمایت کنند و راه دسترسی به گونه ای احداث شوند که حداقل تخریب صورت گیرد .

وی ادامه داد: در این منطقه، تعامل با گونه های جانوری به نحوی است که حتی هنگام فعالیت معدن به جز تردد ماشین های سنگین، معدنکاران از این گونه ها مراقبت می کنند. به عنوان مثال، اقدام به تعمیر آبشخورها، تغذیه گونه های جانوری با علوفه و غیره می کنند و نیز در زمینه بازسازی منطقه برنامه هایی را برای احیا و ترمیم منطقه در دستور کار دارند .

محمودی راد خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که از منابع معدنی که ارزش اقتصادی دارند استفاده کنیم اما به گونه ای که اکوسیستم سالم بماند و جوامع محلی به عنوان ذینفعان نیز از فعالیت های معدنی، عایداتی داشته باشند. البته بخش خدمات دهی این معدن و ترابری آن از جوانان این منطقه هستند .

وی افزود: ممکن است در بهره برداری تعارضاتی داشته باشیم اما باید در احیا و بازسازی و ترمیم معدن حین برداشت و پس از آن، اقدامات لازم صورت گیرد خبرگزاری مهر.

دیدگاهتان را بنویسید