137152

استخراج ۸ تن طلا در سال در آینده نزدیک

دنیای معدن -مدیر عامل مجتمع طلای موته در میزگرد تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طلا که در حاشیه اولین همایش چشم‌انداز صنایع غیر‌آهنی ایران و فناوری‌های وابسته برگزار شد، گفت: میزان تولید جهانی طلا طبق آمار در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴ هزار و۵۰۰ تن بوده است از این مقدار ۳ هزار و ۲۶۰ تن از معادن استخراج شده است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا طالاری با بیان اینکه طلا دارای تقاضای روز افزون جهانی و قابل تبدیل به زیور‌آلات است، افزود: یکی از کاربردهای استراتژیک طلا، کاربرد آن برای مدیریت ریسک در اوراق بهادار مالی است و نقش آن، محافظت از ثروت بسیاری از کشور‌هاست، همچنین این فلز دارای کاربردهای صنعتی از جمله صنایع الکترونیک مثل ساخت گوشی‌های هوشمند است.

مدیر‌عامل مجتمع طلای موته در‌باره پراکندگی جغرافیایی تولید‌کنندگان طلای جهان تصریح کرد: چین به تنهایی ۲۲ درصد، آمریکای جنوبی و مرکزی ۱۷ درصد، آمریکای شمالی ۱۵درصد، آفریقا۲۰ درصد و روسیه ۱۴درصد از تولید جهانی را در اختیار دارند و سهم سایر کشور‌های جهان ۱۲ درصد است.وی تجارت و سرمایه‌گذاری، جواهر‌سازی، مصارف صنعتی، صنایع الکترونیک، صنایع دفاعی، هوافضا، ساختمان‌سازی، صنایع شیمیایی، تصفیه هوا، مصارف پزشکی و دندانپزشکی را از موارد مصرف طلا در جهان برشمرد و خاطرنشان کرد: تایوان و کره‌جنوبی بیشترین تقاضا و رقابت را برای مصرف طلا در صنایع الکترونیک دارند.طالاری گفت: ایرانی‌ها برای خرید طلا رکورد زدند و زمستان ٩٦ بیشتر از ٩ تن طلا خریده‌اند.

وی در‌باره میزان ذخایر و تولید طلا در جهان افزود: میزان تولید طلا از ۲ هزار و ۳۸۰ تن در سال ۲۰۰۷ به ۳ هزار و ۳۶۰ تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است. همچنین در این مدت ذخیره طلای جهان از ۴۷ هزار تن به ۵۴ هزار تن افزایش یافت.

به گفته طالاری، بزرگ‌ترین‌ تولید‌کنندگان طلای جهان در ۸ سال گذشته در مقایسه با ایران به ترتیب چین، استرالیا و روسیه بودند که چین در سال ۲۰۱۷ با ۴۴۰ تن در ردیف نخست و ایران با ۵/ ۷ تن در رده ۴۳ تولید‌کنندگان طلای جهان قرار داشت.

مدیر‌عامل مجتمع طلای موته تصریح کرد: آفریقای جنوبی با ۶ هزار تن بیشترین ذخیره جهانی طلا را دارد و ایران نیز با ۳۵۰ تن ذخیره در رده یازدهم قرار دارد.

وی ذخیره جهانی طلا را در مجموع ۴ هزار و ۱۳۵ تن اعلام و تصریح کرد: چین در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیشترین میزان عرضه طلا را داشت.

طالاری عوامل موثر در عرضه طلا را تولید معدنی طلا، افت عیار معادن در جهان، عرضه طلای بازیابی شده، میزان سودآوری تولیدات معدنی طلا، مشکلات و اختلالات تولید برشمرد و افزود: رشد صنعتی و اقتصادی، سیاست‌های مالی دولت‌های بزرگ، کاهش نرخ بهره بانکی، شرایط بحرانی، ذخایر ارزی کشور‌ها و نوسانات قیمت نفت، بازار بورس و ارز از عوامل موثر تقاضای طلا در جهان محسوب می‌شوند.وی همچنین عوامل موثر بر افزایش تقاضای محصول در ایران را جواهر‌آلات، سرمایه‌گذاری و تقاضای بانک مرکزی اعلام کرد.

مدیر‌عامل مجتمع طلای موته، شاخص دلار، قیمت نفت، شرایط حاکم بر اقتصاد جهان، نرخ تورم، بازارهای مالی، نرخ بهره و اخبار اقتصادی را از عوامل عمده تاثیرگذار بر قیمت محصول در بازارهای جهانی برشمرد.وی در‌باره نحوه قیمت‌گذاری جهانی طلا خاطرنشان کرد: نحوه تعیین قیمت طلا به‌صورت روزانه و در لندن بر مبنای توافق بین عرضه و تقاضا بین چند شرکت معتبر تعیین و به سرعت به جهان مخابره می‌شود. اکثر کشور‌ها پیرو این قیمت‌گذاری هستند.

طالاری تاکید کرد: در کل عوامل موثر بر قیمت طلای داخلی را می‌توان تحت سه عامل عمده قیمت جهانی طلا، نرخ تبدیل دلار به ریال و عرضه و تقاضای مقطعی بررسی کرد.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۷ هند در رده نخست مصرف طلای جهان و ایران نیز در رده هشتم قرار داشت.

مدیر‌عامل مجتمع طلای موته گفت: ذخایر ارز و طلای ایران در سال ۲۰۱۴ به میزان ۱۱۰میلیارد دلار برآورد شده که رتبه ۲۱ را از میان ۱۶۸ کشور دارد. در این میان چین مقام اول را داشته و ژاپن و عربستان مقام دوم و سوم را دارند.به گفته وی، برنامه پیش‌بینی شده برای ۱۳۹۶، استحصال ۷تن طلا بود، تولید طلا با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت سالانه روند رو به رشد خواهد داشت که دستاورد این بخش در حوزه معادن است و موضوع طلای همراه مس یا لجن طلا موضوعی جداگانه است.

طالاری افزود: شمار معادن طلای کشور رو به فزونی گذاشته و برای سال ۹۷ فعال‌سازی معادن کوچک پیش‌بینی شده است و با توجه به ارزش اقتصادی این فلز، استخراج از معادن کوچک هم توجیه اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد استان آذربایجان غربی را می‌توان به‌عنوان استان طلایی کشور معرفی کرد و درحقیقت آذربایجان غربی روی کمربند طلازایی جهان قرار دارد که از اروپا آغاز شده و از ترکیه به ایران و سپس پاکستان می‌رسد.

به گفته مدیر عامل مجتمع طلای موته، ایران با تولید بیش از ۷ تن طلا در سال جاری به رتبه یازدهم آسیا و ۴۳ جهان خواهد رسید. در حال حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران بیش از ۲۵۰ تن است.

وی با اشاره به وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور گفت: بیش از هزار محدوده امیدبخش برای طلا ازسوی سازمان زمین‌شناسی کشف شده که از این هزار محدوده، در زمینه ۱۰۰ محدوده کار اکتشافی انجام شده است و با این وضعیت امید است میزان ذخیره طلای ایران در سال‌های آینده تا هزار تن افزایش یابد.طالاری خاطرنشان کرد: طبق نتیجه اکتشافات این ۱۰۰ محدوده، در ۲۱ استان وجود معدن طلا محرز شده است و از این ۲۱ استان ۱۲ استان به گواهی کشف و معدن رسیده‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۴ معدن طلای فعال در کشور داریم که ذخایر قطعی آنها ۲۵۰ تن و ذخایر احتمالی‌شان ۳۴۰ تن است که به‌زودی به استخراج ۸ تن طلا در سال نزدیک می‌شوند.مدیر‌عامل مجتمع طلای موته افزود: معدن زرشوران را می‌توان بزرگ‌ترین ذخیره طلای کشور در کلاس جهانی دانست. بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود که این معدن به تولید سالانه ۳ تن طلا رسیده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید