137048

اعتراض فعالان صنایع آلومینیومی به کمبود و گرانی مواد اولیه

دنیای معدن - این روزها تولیدکنندگان ظروف آلومینیوم از احتکار و افزایش 150 برابری قیمت شمش های آلومینیومی اعتراض دارند، مشکلی که دبیر سندیکای آلومینیوم راه حل آن را در توزیع مستمر و مشخص شمش ها بین تولیدکنندگان می داند.

به گزارش دنیای معدن، ظروف آلومینیومی در گذشته جزو ظروف اصلی در آشپزخانه و یا سرو غذا بود و با گذشت زمان و ظهور ظروف دیگر از رونق افتاد اما هنوز هم تولید می شود و علاوه بر استفاده در آشپزخانه های خانگی در صنعت نیز کاربرد دارند و هزاران نفر در سراسر کشور در این بخش اشتغال دارند.
این روزها که بنگاه های تولیدی با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند بسیاری از فعالان در این عرصه نیز از نبود مواد اولیه و حضور دلالان در این بخش خبر می دهند.
«مجید هنرکار» یکی از فعالان اقتصادی در حوزه تولید ظروف آلومینیومی به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از پنج هزار کارگاه تولید ظروف آلومینیوم در تهران، شیراز، اصفهان، همدان، مشهد، شهرری و دیگر شهرهای کشور فعالیت می کنند.
وی افزود: به طور میانگین در کارگاه های بزرگ 50 نفر و در کارگاه های کوچک 5 نفر مشغول به کار هستند.
این فعال اقتصادی توضیح داد: در گذشته ورق آلومینیوم به صورت ورق وارد کشور می شد و تعاونی ها سهمیه کارخانه ها را بین آنها توزیع می کردند اما با گذشت چند سال توزیع از طریق اتحادیه برچیده و به بورس واگذار شد و پس از این بود که شاهد حضور دلالان و رانت در بازار بودیم.
وی اظهارداشت: در ماه های اخیر نه تنها قیمت مواد اولیه 150 درصد افزایش داشت، بلکه عرضه مواد اولیه در بازار نیز کاهش یافت و دلالان حاضر نیستند حتی شمش های آلومینیومی که در گذشته سه تا چهار هزار تومان بود رابه قیمت 10 تا 15 هزار تومان بفروشند و آنها را در انبارهای خود مخفی کرده اند.
این تولیدکننده افزود: پیگیری های تولیدکنندگان درباره کمبود این مواد در بازار حکایت از این دارد که برخی از این تولیدکنندگان با ادعای ارتباط با نهادها و افراد خاص انبار کرده و به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خود هستند.
وی تاکید کرد: کمبود مواد اولیه مشکل اصلی ماست و با احتکار شمش های آلومینیوم در انبارها روز به روز مشکلات ما بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید