137030

پای لنگ رقابت پذیری محصولات معدنی در بازارهای جهانی

دنیای معدن - به دلیل بالا بودن هزینه های تمام شده تولید مواد معدنی، با وجود کیفیت استثنایی محصولات استان همدان توان رقابت در بازارهای جهانی وجود ندارد.

به گزارش دنیای معدن، معدن و صنایع تبدیلی آن یکی از فرصت هایی است که می تواند بازارهای جهانی را فتح و برای کشور و استان ارزآوری داشته باشد. اما سؤال مهم و اساسی زمانی مطرح می شود که چرا در استانی چون همدان که معادن منحصر به فردی وجود دارد که کیفیت آن زبانزد خاص و عام است، صنایع تبدیلی و صادرات مواد حاصل از آن رونق نمی گیرد، به ویژه در شرایط فعلی کشور که به برخی از کارشناسان از آن به عنوان بهشت صادرات یاد می کنند.

قطعا برای رسیدن به این اهداف نیاز به تأمین زیرساخت ها، تغییر رفتارهای غلط اقتصادی و حمایت های دولتی و حاکمیتی نیاز است که باید صورت گیرد و در غیر این صورت ظرفیت ها بدون استفاده باقی خواهد ماند.

سرمایه گذاری در ارتقای سطح تکنولوژی ماشین آلات معدنی، تعریف استانداردهای مطابق با تقاضای جهانی و نظارت صحیح بر روند صادرات مواد معدنی از مهمترین مواردی است که برای رونق صادرات در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقق نیافتن شرط رقابت پذیری

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت و گو با فارس اظهار کرد: برای رونق و استمرار صادرات مواد معدنی و صنایع تبدیلی حاصل از آن باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

محمد خاکی با اشاره به اینکه صادرات برخی از مواد معدنی همدان انجام می شود، افزود: اما نکته مهم صادرات، توان رقابت در بازارهای خارجی است تا بتوانیم به طور مستمر در بازارهای هدف حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هزینه حمل مواد معدنی یکی از چالش ‎های این حوزه است، تصریح کرد: مواد معدنی کشف شده در همدان مشتری های بی شماری دارد اما از آنجا که هزینه حمل آن به بندرعباس بسیار بالا می شود، توجیه اقتصادی صادرات را از بین می برد.

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم صادرات مواد معدنی است، ادامه داد: این مسئله برای استانی چون همدان که از مرزهای تجاری کشور فاصله دارد بسیار حائز اهمیت است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: در وهله دیگر باید تکنولوژی لازم برای تولید محصولاتی که تقاضای آن در بازارهای جهانی وجود دارد، را در اختیار داشته باشیم.

تکنولوژی قدیمی ماشین آلات افزایش قیمت تمام شده را به دنبال دارد

خاکی با بیان اینکه تکنولوژی باید هزینه تمام شده را پایین و قابل رقابت کند، گفت: در حال حاضر تکنولوژی که در ایران برای امور معدنی به کار گرفته می شود قدیمی است و به همین دلیل هزینه نهایی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا وارد نسل پنجم فناوری های معدنی شدند، اظهار کرد: ما هنوز از نسل دوم و سوم این فناوری ها بهره می بریم که باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه کاهش توان رقابت پذیری می شود.

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه تنوع مواد معدنی در ایران جزء پنج کشور برجسته دنیا است، افزود: اما متأسفانه در حوزه صادرات ضعیف هستیم که باید دولت با پرداخت یارانه به این حوزه به تقویت این بخش بپردازد.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها همچون هند، برزیل، آفریقای جنوبی با حمایت دولت توانستند مواد معدنی خود را در دنیا بشناسانند و جایگاه خود را به تثبیت برساند.

خاکی با اشاره به اینکه رقبای ما هر روز تدبیر تازه در این حوزه می اندیشند، ادامه داد: تعرفه های تشویقی در کشورهای پیشرفته در حوزه معدنی در نظر گرفته شده که باعث موفقیت آنان در بازارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه این حمایت ها باعث می شود که ما را از بازار خارج کنند، خاطرنشان کرد: این اتفاقات دست استان به تنهایی نیست و باید حمایت های لازم برای بازسازی ماشین آلات و صنایع تبدیلی به عمل آید.

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه خام فروشی مواد معدنی ما را به اهداف اقتصادی مطلوب نمی رساند، گفت: در حوزه صنایع تبدیلی اقداماتی چون احداث کارخانه گندله سازی، کنستانتره آهن، کارخانه کاغذ، احتصال منیزیم و فروسیلیس باید بیشتر انجام شود تا مواد معدنی فرآوری و قابل عرضه در بازار باشند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال به ازای هر سه کیلو سیلیس یک کیلو فروسیلیس به دست می آید و قیمت آن حدود هزار برابر افزایش می یابد که می تواند برای اقتصاد کشور و استان بسیار حائز اهمیت باشد.

خاکی با تأکید بر اینکه کیفیت مواد معدنی ما در استان با جهان توانایی رقابت دارد، افزود: تنها مشکل ما زیرساخت ها و توان چانه زنی لازم برای عرضه مواد معدنی در بازار جهانی است هرچند در شرایط فعلی به دلیل وجود تحریم ها خریداران مواد معدنی ما نیز کاهش یافته است.

صداقت در تجارت حلقه مفقوده صادرات مواد معدنی

رئیس خانه معدن استان همدان با تأکید بر اینکه خام فروش مواد معدنی به صلاح نیست، تصریح کرد: مواد معدنی را حداقل دانه بندی شده و با فرآوری اندک صادر کنیم.

رحیم مرتضایی با بیان اینکه همه مشکلات به دولت بازنمی گردد، ادامه داد: متأسفانه برخی از فعالان و بازرگانان پس از یک یا دو بار فروش کالای باکیفیت، از ادامه عرضه کالای مطلوب به منظور کسب سود بیشتر خودداری می کنند و باعث آسیب رساندن به نام کالای ایرانی می ‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که بازارهای هدف با این روند مواجه می شوند استقبال چندانی از کالای ایرانی به عمل نمی آورند و باعث بدنام شدن اجناس می شود.

رئیس خانه معدن استان همدان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی می توان به یک صادرات پر سود در حوزه معدنی دست یافت، گفت: یکی از مهم ترین زیرساخت های لازم برای صادرات پررونق، سیاست های پولی و بانکی با ثبات است که متأسفانه در داخل کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صادرات یک روند با ثبات است، اظهار کرد: دولت باید با سیاستگذاری صحیح و اعمال نظارت عالیه از خروج کالاهای بی کیفیت از کشور جلوگیری کند تا برای بازرگانان و تولیدکنندگان درستکار فضای لازم مهیا شود.

مرتضایی افزود: دولت از ورود ماشین آلات به روز مانند خودروهای لوکس حمایت نکند و به بهره برداران معدنی یارانه برای بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا اختصاص دهد.

رئیس خانه معدن استان همدان تصریح کرد: استانداردهای لازم برای صادرات کالاها باید تعریف و بر رعایت آن سختگیرانه نظارت شود چرا که بازار خارجی از دست رفته به راحتی باز نمی گردد.

==============

گزارش از سولماز عنایتی

دیدگاهتان را بنویسید