137013

سوداگری صد ها میلیاردی «آلومینیوم المهدی» بازار را بهم ریخته

دنیای معدن - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرکت آلومینیوم المهدی با احتکار آلومینیوم، فروش محصولات با قیمت بالا در بازار آزاد به جای عرضه محصولات در بورس کالا، بازار را بهم ریخته است.

علی اکبر کریمی بر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در شرایط کنونی باید با اخلالگران اقتصادی و کسانی که بر مردم و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فشار وارد می کنند، برخورد جدی از سوی قوه قضائیه صورت گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مصادیق اخلال در فضای اقتصادی، اقداماتی است که شرکت المهدی انجام می دهد. مدیریت این شرکت طی ماه های گذشته با خودداری از عرضه محصولاتش در بورس کالا و فروش آن ها در بازار آزاد، سود کلانی به جیب زده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: با توجه به اختلاف قیمت حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برای هر کیلو آلومینیوم در بازار آزاد و بورس کالا، و فروش کل محصول تولیدی ماه های گذشته شرکت المهدی در بازار آزاد این شرکت طی ماه های اخیر صد ها میلیارد تومان از این محل منافع کسب کرده است.

کریمی افزود: با توجه به گرانفروشی این کالا توسط این شرکت، فشار زیادی به واحد های تولیدی پایین دستی آلومینیوم در سراسر کشور وارد شده که عملا منجر به تعطیلی بسیاری از این کارخانجات شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: احتکار فلز آلومینیوم توسط این شرکت و عدم عرضه آن در بازار، از مصادیق اخلالگری اقتصادی است.

نماینده مردم اراک گفت: این شرکت در گذشته نیز تخلفات زیادی داشته است. تصرف غیرقانونی حدود ۴۰ هزار تن آلومینیوم متعلق به سازمان ایمیدرو در سال ۹۳ از تخلفات بزرگ این شرکت بوده است، تاکنون مبلغ بسیار کمی از ارزش آلومینیوم های تصرف شده به دولت بازگشته است.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه و تعزیرات باید با این واحد تولیدی متخلف که از مصادیق فساد اقتصادی در شرایط حاضر است، برخورد جدی انجام دهد و نتایج حاصل از این برخورد نیز به اطلاع عموم برسد.

رسیدگی به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر تهیه گزارش نظارتی بر اساس ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه، تولید و فروش شمش آلومینیوم در واحد های بالادستی صنعت آلومینیوم کشور در دستور کار هفته جاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید