136937

فولادی ها، شاخص بورس را تا کانال 148 هزار واحدی بالا بردند

دنیای معدن - شاخص بورس امروز (سه شنبه) تحت تاثیر رشد گروه فلزات یک هزار و 578 پله رشد کرد و با ثبت رکوردی جدید، در جایگاه 148 هزار و 577 واحدی ایستاد.

به گزارش دنیای معدن، انتشار اخبار مربوط به برداشته شدن سقف معاملات فولادی در بورس کالا باعث استقبال خریداران از سهام شرکت های فولادی و فلزی شد.
جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران شد.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فلزی مانند فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

** عبور ارزش معاملات روزانه از 10 هزار میلیارد ریال
براساس معاملات امروز سه میلیارد و 622 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 10 هزار و 630 میلیارد ریال در 226 هزار و 548 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 461 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 464 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 328 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 178 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 913 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 459 واحد کاهش یافت.

** صدرنشینی فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 413 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 938 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 308 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 883 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه کانی های فلزی با دادوستدی به ارزش 647 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 582 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ادامه رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 9 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 696 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 52 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 143 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید