136926

آخرین وضعیت "کچاد" و سهم ۳۵درصدی تامین مواد اولیه فولادی ها / جزئیات نتایج اکتشافی معدن جدید

دنیای معدن - مدیر چادرملو ضمن تشریح ذخایر و آمار تولیدات،از تامین ۳۵ درصدی مواد اولیه صنایع فولادی از این شرکت ۳.۳۵ هزار میلیارد تومانی و جزئیات نتایج اکتشافی از معدن جدید خبر داد.

به گزارش دنیای معدن،محمد ابریشمی در بازدید خبرنگاران بازار سرمایه از چادرملو گفت: این شرکت از سال 74 تشکیل و با شراکت ایمیدرو این معدن را دریافت کرده که میزان ذخیره زمین شناسی ان 400 میلیون تن و ذخیره استخراجی آن 290 میلیون تن پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده ذخیره ای معدن 62 میلیون تن است که بین 3 تا 4 سال آینده به اتمام می رسد،افزود: هدف استخراج از این معدن به دست آوردن سنگ آهن است که عیار ان 53.5 درصد است و وظیفه داریم تا با عملیا ت فراوری در کارخانه عیار ان را به 67 درصد افزایش دهیم.همچنین میزان فسفر موجود در این محصول 0.9 درصد است که جهت استفاده در سیستم احیاء مستقیم باید به 0.1 درصد برسد.سیلیس موجود نیز باید با عیار سازی از 6 به 2.7 درصد کاهش یابد.

این مقام مسئول ظرفیت سالانه تولید کنسانتره را 7.5 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: با اصلاحات انجام شده بر روی خط تولید قابلیت توید این محصول تا 10.5 میلیون تن در سال در این معدن وجود دارد اما برای سال جاری تولید 9 میلیون تن کنسانتره برنامه ریزی شده که برای ان نیاز به استخراج 13.5 میلیون تن سنگ آهن است.

تامین 30 تا 35 درصد مواد اولیه صنایع فولادی

ابریشمی با اشاره به اینکه کنسانتره آپاتیت(محصول فرعی) هم با ظرفیت تولید 140 هزار تن در تهیه سوپر فسفات ها و مشتقات فسفری،مواد شوینده و غیره قابلیت استفاده دارد،گفت: 100 درصد کنسانتره سنگ آهن و فسفر در داخل مصرف می شود و حدود 30 تا 35 درصد مواد اولیه صنایع فولادی از معدن چادرملو تامین می شود.

وی درخصوص زنجیره تولید اضافه کرد: بخش اعظم کنسانتره سنگ اهن توسط راه اهن به کارخانه گندله سازی در اردکان منتقل و گندله برای شارژ در سیستم احیاء مستقیم استفاده و خروجی ان به اهن اسفنجی تبدیل می شود که با شارژ این محصول نیز در سیستم،شمش فولاد تهیه می شود.همچنین مازاد تولیدات به صنایع فولادی شامل فولاد مبارکه و فولاد خوزستان فروخته می شود.

دو منبع تامین آب موردنیاز مجموعه

مدیر مجتمع معدنی چادرملو درباره تامین اب موردنیاز مجموعه توضیح داد: دو منبع تامین اب یکی در بهاباد با احداث 11 حلقه چاه و برداشت و خط انتقال 70 کیلومتری وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی استفاده می شود و منبع دوم آب شور چاله ساقند یا دشت سپیدان است که میزان غلظت شوری آن 27 هزار است و آب قبل از ورود به چاله برداشت و توسط سیستم تسویه با خروجی زیر هزار(آب شرب صنعتی) استحصال می شود.این خط انتقال آب 12 کیلومتری است که از سپیدار به کچاد منتقل و استفاده می شود.

ابریشمی درخصوص تامین منابع مالی طرح انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای مرکزی صنعتی گفت: مقرر شده تامین منابع مالی از بانک های مختلف داخلی انجام شود.

نتایج اکتشافی از معدن جدید

وی درخصوص نتایج اکتشافی معدن جدید در منطقه 19D گفت: باتوجه به اتمام ذخایر معدن کنونی و سرمایه گذاری های عظیم صورت گرفته برای ایجاد حلقه ارزش افزوده، زمینی از طریق مناقصه در محدوده 19D در 30 کیلومتری چادرملو خریداری شد اما به دلیل مشکلات با محیط زیست مبنی بر وجود یک یوز ایرانی در این منطقه در کش و قوس هستیم

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان محیط زیست در حال حاضر بصورت تلویحی اجازه اکتشافات مقدماتی را صادرکرده که بعد از انجام مطالعات،بایدبرای بهره برداری مذاکره کرد. معدن جدید می تواند از 5 تا 15 سال نیاز چادرملو را تامین کند.اما به علت اینکه اکتشافات کامل نشده،فعلا یک سری اطلاعات مقدماتی در دست است که عیار مطلوب و 100 میلیون تن براورد ذخیره شده است.بعد از اکتشاف تفصیلی و درامدن کامل شکل توده،می توان بطوردقیق این اطلاعات را اعلام کرد.

محل تامین مالی طرح های در دست اجرا یا جدید

ابریشمی درمورد تامین مالی طرح های در دست اجرا یا جدید گفت: در برخی پروژه ها مذاکراتی با کشورهای خارجی برای دریافت فاینانس انجام شده اماهنوز شرایط مشخص نشده است.

وی درخصوص آتیه بازار فولاد گفت: وزیر صنعت مصر است اگر قیمت گذاری دستوری برداشته شود، به زیان شرکت های فولادی است اما اگر دولت در قیمت گذاری دخالت نکرده و بگذارد بازار روند طبیعی خود را طی کند، وضع بهتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید