136923

رییس اتحادیه آهن وفولاد: دولت بساط بورس بازان را جمع کرد

دنیای معدن - رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد گفت: حضور به موقع دولت در بورس آهن، با شفاف سازی قیمت ها، بساط بورس بازان را از این بازار جمع کرد.

به گزارش دنیای معدن؛ «محمد آزاد» افزود: دولت به دلیل عملکرد نامناسب بورس کالا در فروش آهن، به درخواست اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد، با استفاده از حق حاکمیتی خود به منظور جلوگیری از سودجویی واسطه ها و دلالان، حفظ آرامش بازار و جلوگیری از گران فروشی از آغاز شهریورماه به این بازار ورود کرد.
وی اظهار داشت: بورس کالا همانند بورس اوراق بهادار نیست که بتوان سهام کارخانه ای را در معرض فروش عموم قرار داد، بلکه در بورس کالا باید محصول را به دست مصرف کننده واقعی و افراد نیازمند آن رساند.
آزاد یادآور شد: نیمی از مصرف آهن کشور مربوط به مواد اولیه صنایع است که باید از سوی کارخانه های تولیدی خریداری و مصرف شود و نیم دیگر آن کالاهای ساختمانی است که در ساختمان ها و ابنیه مصرف می شود.
وی اضافه کرد: ماه های گذشته شرایط به گونه ای شده بود که آهن همچون طلا، سکه و ارز به عرصه تاخت و تاز بورس بازان تبدیل شده بود و افراد غیرمرتبط با این بخش به بورس هجوم آورده و برای سودآوری آهن خریداری می کردند.
رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد تاکید کرد: آهن کالای مصرفی و زیربنایی است که نباید آن را دپو یا احتکار کرد، اما شرایط یاد شده و هجوم سفته بازان قیمت آن را در بازار به بیش از 2 برابر قیمت های واقعی رساند و در عمل مصرف کنندگان واقعی از آن متضرر شدند.
وی گفت: شکایت و پیگیری موضوع از وزرات صنعت، معدن و تجارت، موجب شد تا دولت به موقع در این بازار دخالت کرد و با مشخص شدن قیمت پایه آهن و محاسبه ارزش افزوده تبدیل آهن به سایر محصولات و سود مربوط به کارخانجات، قیمت ها شفاف سازی شد.
آزاد خاطرنشان کرد: اکنون آهن را تولیدکنندگان آن در تابلوی بورس می آورند و حق رقابت نیز برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده تا قیمت های واقعی کشف شود.
به گفته این مقام صنفی، براساس اقدام های انجام شده از آغاز شهریورماه، قیمت هرکیلوگرم آهن در بورس بین یکهزار تا یکهزار و 200 تومان از قیمت بازاری آن در مقایسه با مرداد ماه ارزانتر است.
وی اضافه کرد: روز چهارشنبه هفته جاری نیز عرضه مجدد میلگرد و تیرآهن در بورس انجام می شود که تداوم کاهش قیمت ها و تعادل بیشتر بازار را به دنبال خواهد داشت و قیمت های کاذب بتدریج از بازار برچیده خواهد شد.
پیشتر براساس تصمیم اتخاذ شده در نشست های تخصصی و کارشناسی با «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه، مقرر شد که فروشندگان آهن مورد نیاز خود را از تعاونی ذیربط بر مبنای قیمت واقعی تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید